Newag nadal na minusie


Grupa Newag opublikowała raport finansowy za pierwsze półrocze 2017 roku. Wynika z niego, że ten znany polski producent taboru kolejowego i tramwajowego wychodzi powoli z marazmu na polskim rynku. Mimo że nadal spółka zanotowała minusowy wynik to i tak znacząco poprawia wyniki. W okresie od 1 stycznia 2017 do 30 czerwca 2017 roku wartość przychodów całej Grupy Newag ze sprzedaży wyniosła 282,6 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to wzrost o 63,5 mln zł (+29%). Grupa zanotowała jednak stratę w wysokości 0,57 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego strata Grupy wyniosła 4,1 mln zł. Wartość EBITDA wyniosła 20,5 mln zł i była wyższa o 12,8 mln zł (+167%). Wartość sumy bilansowej wzrosła o 66,3 mln zł (7,5%) do kwoty 950,7 mln zł. Wszystkie wskaźniki rentowności w porównaniu do I półrocza 2016 roku uległy poprawie. Rentowność na poziomie zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację zwiększyła się w porównaniu z I półroczem 2016 roku o 3,7% punktu procentowego. Z kolei wskaźnik ogólnego zadłużenia wzrósł w Grupie o 4,9 punkta procentowego. Zobowiązania długoterminowe wzrosły o 62,9 mln zł, głównie z tyt. kredytów i pożyczek. Znaczną poprawę wyników zanotowała firma dominująca w Grupie, czyli sam Newag. Wartość przychodów ze sprzedaży wyniosła w pierwszym półroczu tego roku 281,1 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to wzrost o 63,7 mln zł (+29%). Spółka oczywiście zanotowała w I półroczu stratę na poziomie 3,65 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego strata wyniosła blisko 8 mln zł. Wartość EBITDA wyniosła 16,1 mln zł i była wyższa o 9,9 mln zł (+163%). Wartość sumy bilansowej wzrosła o 45,3 mln zł (+4%) do kwoty 1,18 mld zł. W efekcie wartość księgowa na jedną akcję wzrosła z 7,23 zł do 7,47 zł. Wśród najważniejszych pozycji kosztów operacyjnych wymienia się naliczone Newagowi kary umowne w wysokości 1,9 mln zł. Z kolei Przychody operacyjne z tytuły również naliczonych kar umownych to z kolei 528 tys. zł. Newagowi udało się także pozyskać 1,118 mln zł ze sprzedaży złomu oraz 1,14 mln zł z rozwiązania rezerw i odpisów aktualizujących aktywa. Na koniec analizowanego okresu zatrudnienie w Newagu wyniosło 1563 osoby w porównaniu z 1593 na koniec 2016 roku. Jako główne czynniki wpływające na wyniki finansowe całej grupy wskazuje się realizację kontraktów pozyskanych w okresie luki inwestycyjnej, co przełożyło się na niższą marżę w porównaniu do lat 2013-2015. Mimo wszystko wzrosła wartość przychodów ze sprzedaży o 63,5 mln zł (+29%) w porównaniu do 1 półrocza 2016 r. Spółka wskazuje także na poprawę marży brutto na sprzedaży o 2,7 punktów procentowych z 10,65% do 13,39% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Działalność operacyjna grupy była na minusie i wyniosła 608 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego odnotowano zysk na poziomie 3,5 mln zł. Na ogólny wynik emitenta wpływ miały także niższe koszty finansowe o 1,2% (98 tys. zł). Newag wskazuje także na szereg wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy, a które miały duży wpływ na wyniki finansowe Grupy. W lutym zakończono przede wszystkim dostawy Impulsów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W trasy województwa małopolskiego wyjechało 6 czteroczłonowych i jeden pięcioczłonowy ezt. Ostatni przekazany Impuls był także setnym elektrycznym zespołem trakcyjny wyprodukowany przez Newag. Spółka przewiduje, że w najbliższych miesiącach może nastąpić ogłoszenie postępowań na dostawę nowych pojazdów dla województwa małopolskiego, lubelskiego i pomorskiego oraz dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. W sumie producent spodziewa się przetargów w zakresie nawet łącznie 60 sztuk nowych pojazdów w różnych konfiguracjach. Oczekiwane jest także rozstrzygnięcie postępowania w sprawie zawarcia umowy ramowej na dostawę do 71 nowych ezt dla Kolei Mazowieckich. Spodziewane jest także skorzystanie z prawa opcji do kontraktów z województwem opolskim i włoskim FSE. W segmencie spalinowych zespołów trakcyjnych Grupa nie spodziewa się licznych postępowań przetargowych w Polsce, z uwagi na duże nasycenie rynku pojazdami tego typu. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze