Nowe połączenie Berlin-Kraków dopiero w 2019 roku

W ramach prowadzonych od dłuższego czasu rozmów pomiędzy przewoźnikiem polskim i niemieckim, rozważana jest propozycja uruchomienia dodatkowych pociągów dalekobieżnych do Berlina w relacji Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Berlin – poinformował Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB. Rozpatrywanych jest kilka wariantów tras pomiędzy Wrocławiem i Berlinem, między innymi w relacji Wrocław Główny – Legnica – Horka – Cottbus – Berlin. Przy wyborze trasy, przewoźnicy analizują możliwości uruchomienia konkurencyjnego połączenia względem innych środków transportu pod względem czasu przejazdu, opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz popytu na połączenie po stronie polskiej i niemieckiej. Brany jest pod uwagę przede wszystkim czas jazdy na odcinku Wrocław – Berlin. Ponadto, dla strony polskiej i niemieckiej ważny jest stan infrastruktury kolejowej po obu stronach granicy oraz zapewnienie taboru kolejowego do obsługi planowanych relacji. Biorąc pod uwagę potrzebę dostosowania stanu infrastruktury po obu stronach granicy, uruchomienie nowego połączenia międzynarodowego w relacji Berlin – Kraków planowane jest nie wczesnej niż po 2019 r. W przypadku planowanego uruchomienia nowego połączenia międzynarodowego, zgodnie z przyjętą praktyką, proces uzgadniania rozkładu jazdy jest prowadzony na szczeblu przewoźników kolejowych. Jeżeli dane przewozy mają być dotowane przez państwo, minister właściwy do spraw transportu jako organizator międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich zgłasza zapotrzebowanie na uruchomienie danego połączenia przewoźnikom krajowym, zobowiązując się jednocześnie do objęcia takich pociągów dotacją. Natomiast w kwestii przewozów komercyjnych, świadczonych na ryzyko przedsiębiorcy, decyzję może podjąć jedynie przedsiębiorstwo. Zarówno w przypadku przewozów o charakterze komercyjnym, jak i usług w ramach służby publicznej, istotnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę, jest zapewnienie kontynuacji połączenia po obu stronach granicy. Zmiany oferty międzynarodowej, takie jak uruchamianie nowych połączeń, wymagają każdorazowego ich uzgadniania ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w realizację usługi, w tym przypadku z przedsiębiorstwem niemieckim, które podejmie się wykonywania usługi jako komercyjnej albo uzyska zabezpieczenie jej finansowania w formie rekompensaty ze strony organizatora przewozów. Z tego względu, wdrażanie nowych relacji międzynarodowych jest procesem długotrwałym i wymagającym podejmowania działań z większym wyprzedzeniem, niż w przypadku relacji krajowych. (Inforial)

Komentarze