PKP Intercity z umową na elektryczno-spalinową lokomotywę

Podpisanie umowy pomiędzy Pesą a PKP Intercity oznacza, że program budowy lekkiej lokomotywy z dwoma napędami – elektrycznym i spalinowym – właśnie wystartował. – Po udanej implementacji w PKP Intercity lokomotywa będzie dobrą ofertą dla intermodalu – mówi Robert Świechowicz, prezes bydgoskiej Pesy. Teraz Pesa zabierze się za projektowanie pojazdu. Kwestią zasadniczą będzie wybór i zabudowanie napędu lokomotywy, który ma zapewnić uniwersalne wykorzystanie go przez PKP Intercity. Nie będzie to łatwe, bo dotąd żadna z polskich firm nie ma doświadczenia w budowie lokomotywy, która także w ruchu liniowym rozpędzi się do minimum 120 km/h na szlakach niezelektryfikowanych. Wiadomo natomiast, że łatwiej pójdzie Pesie z budową pudła, konstrukcja będzie bowiem bazować na istniejącej już platformie Gama. – Dla nas ten projekt jest konieczny, dotąd nigdy nie udało nam się zrealizować projektu wspólnie z przewoźnikiem. Proces badawczy jest długi i budowa zupełnie nowych pojazdów wysoko wyspecjalizowanych dużo kosztuje. Dlatego bardzo cieszymy się, że wspomoże nas Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Chcemy, by produkt był dokładnie taki, jakiego przewoźnik potrzebuje – powiedział Robert Świechowicz, prezes bydgoskiej Pesy. – Chcemy by mogła też wykonywać manewry, by mogła przejechać w przypadku braku prądu w sieci trakcyjnej i dowieźć pasażerów bezpiecznie do stacji przeznaczenia. Zakładamy, że po udanej implementacji w PKP Intercity lokomotywa będzie dobrą ofertą dla intermodalu. Razem z poznańskim instytutem Pojazdów Szynowych mamy odpowiednie kompetencje, by pojazd zbudować – dodał Świechowicz. Zaprojektowanie i zbudowanie prototypu „Gamy Duo” zakłada roczne testy wyprodukowanego sprzętu i, po spełnieniu parametrów produktu, zakup jego przez PKP Intercity. Nie będzie potrzeba specjalnego przetargu w tym względzie. Termin „Partnerstwo innowacyjne” zakłada zwolnienie z przetargu w przypadku udziału w projekcie. Prawdopodobnie, niezależnie od dzisiejszej umowy, PKP Intercity rozpisze przetarg na 10 lokomotyw o charakterystyce podobnej do obecnie opisanej. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze