PLK zmodernizują odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle na międzynarodowej trasie E30

Za 412 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle na międzynarodowej trasie E30. Prawie o połowę skróci się czas podróży między stolicą województwa a miastem Kędzierzyn-Koźle. W czwartek w Opolu podpisano umowę z wykonawcami prac obejmujących modernizację linii i zwiększających bezpieczeństwo na przejazdach i komfort obsługi na 10 stacjach i przystankach przy trasie Opole - Kędzierzyn-Koźle. Inwestycja jest częścią Krajowego Programu Kolejowego. Przebudowa obejmie ok. 44 km linii, z tego blisko 38 km linii Kędzierzyn-Koźle – Opole Groszowice i 6 km pomiędzy Opolem Groszowicami a Opolem Zachodnim. Wymienionych zostanie przeszło 80 rozjazdów. Sprawny przejazd pociągów w okresie zimowym zapewni zabudowa urządzeń elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Zaplanowana jest kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej. Dla zapewnienia odpowiedniej mocy dla szybszych i cięższych pociągów zostaną zmodernizowane dwie podstacje trakcyjne. Umowa obejmuje także remont 12 nastawni, m.in. w Kędzierzynie -Koźlu, Zdzieszowicach, Gogolinie, Opolu Groszowicach. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy przebudowa 25 przejazdów. Oprócz nowej nawierzchni na niektórych zostanie zamontowany monitoring. Odnowionych zostanie 49 obiektów inżynieryjnych, w tym cztery wiadukty i osiem mostów. Obiekty te będą przystosowane do większej prędkości i większych obciążeń pociągów. Inwestycja zapewni o połowę krótszy czas podróży na trasie Kędzierzyn-Koźle – Opole. Pociągi międzyregionalne będą mogły jechać o ok. 25 minut krócej; podróż potrwa nie 50 minut, lecz ok. 25 minut. Dzięki podwyższeniu peronów i wyposażeniu ich w nowe wiaty, ławki i oświetlenie poprawi się komfort pasażerów. Dzięki pochylniom, windom, odpowiedniej nawierzchni, obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dla pasażerów planowane są nowe przejścia na perony w Gogolinie (przejście podziemne) i w Opolu Grotowicach (kładka dla pieszych). Przebudową objęte będą m.in. przejścia pod torami w Kędzierzynie-Koźlu i Zdzieszowicach, oraz kładka dla pieszych na stacji Opole Groszowice. "Kolejna podpisana przez PLK umowa za 412 mln zł na modernizację linii Opole - Kędzierzyn-Koźle pokazuje, że Krajowy Program Kolejowy wchodzi w etap realizacji. To oznacza, że w kolejnych latach pojedziemy szybciej, bezpieczniej, a nowoczesne perony, m.in. te na Opolszczyźnie, będą zachęcały do korzystania z kolei" – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Inwestycja będzie realizowana w formule "projektuj i buduj". Dofinansowanie ze środków unijnych CEF to przeszło 260 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum PORR Polska Construction S.A. i Trakcja System Sp. z o.o. (Inforail)

Komentarze