Ruszą prace przy budowie pierwszej w Indiach linii kolei dużych prędkości

W najbliższym czasie ruszą prace przy budowie pierwszej w Indiach linii kolei dużych prędkości. Projekt prawdopodobnie nie byłby możliwy do zrealizowania, gdyby nie pieniądze i technologia Japończyków. W Ahmadabadzie odbyła się uroczystość inaugurująca budowę linii. Nowa linia kolejowa w relacji Mumbaj– Ahmadabad, o zupełnie innym niż dotychczas standardzie, ma być początkiem ery bezpieczeństwa, prędkości i jakości na torach Indii. Budowa szybkiej kolei, łączącej miasta oddalone od siebie o 500 km, ma pochłonąć według szacunków około 14 mld euro, z czego większość zostanie pokryta z preferencyjnej pożyczki udzielonej przez rząd Japonii. Chodzi o kwotę rzędu 11,5 mld euro. Oprocentowanie ma wynieść 0,1 proc. Spłaty rozłożone zostaną na okres 50 lat, a termin pierwszej płatności został wyznaczony na 15 lat po decyzji o udzieleniu kredytu. Badania gruntów i prace geodezyjne zostały już zakończone, podobnie jak część prac projektowych. Jeżeli budowa ruszy w najbliższym czasie, linia powinna zostać oddana do eksploatacji w grudniu 2023 roku. Do jej zbudowania ma posłużyć japońska technologia znana z projektu Shinkansen. Pociągi mają poruszać się po torach z prędkością do 320 km/h. Nowa linia pozwoli na skrócenie czasu podróży z ośmiu godzin do dwóch. Pociągi będą zatrzymywać się na 12 stacjach i przystankach: Mumbaj, Thane, Virar, Boisar, Vapi, Bilimora, Surat, Bharuch, Vadodara, Anand, Ahmadabad i Sabarmati Według szacunków, budowa linii przyczyni się do powstania nawet 20 tys. miejsc pracy. Z tego po zakończeniu budowy pracę utrzymają 4 tys. osób, a kolejne 20 tys. miejsc powstanie w efekcie ożywienia gospodarczego terenów, przez które trasa będzie przebiegać. W ramach przygotowania do inwestycji, około 300 pracowników indyjskiej kolei wybierze się do Japonii, by tam poznać kolej dużych prędkości. Kolejarze już planują kolejne potencjalne korytarze przeznaczone do budowy linii dużych prędkości. Mówi się m. in. o trasach: Delhi - Kalkuta, Delhi - Mumbaj, a także Delhi - Nagpur. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze