SNCF wycofały z eksploatacji ostatnie lokomotywy spalinowe

Po długiej i intensywnej pracy na francuskiej sieci kolejowej, SNCF wycofały z eksploatacji ostatnie lokomotywy spalinowe serii CC 72000. Maszyny prowadziły pociągi nieprzerwanie przez ostatnie 50 lat. Ostatnia lokomotywa poprowadziła pociąg w relacji Paryż - Belfort 28 sierpnia. Produkcja lokomotyw serii CC 72000 ruszyła w roku 1967. Ostatni egzemplarz został zbudowany w roku 1974. 

Określano je mianem "złamanych nosów", ze względu na ich charakterystyczne czoła. Za stronę wizualną lokomotywy odpowiadał znany francuski projektant Paul Arzens. 92 egzemplarze zostały zbudowane w zakładach firmy Alstom (dawniej: Alsthom). Sześcioosiowe lokomotywy serii CC 72000 z silnikiem wysokoprężnym marki SACM można było zobaczyć najczęściej na trasach: Paryż - Troyes - Belfort, a także Bordeaux - Lyon, Nantes - Lyon oraz Valence - Grenoble - Chambéry. Waga każdej z nich to ponad 110 ton. Lokomotywy rozpędzały się do 160 km/h. Ich pojawienie się oznaczało koniec trakcji parowej na francuskiej sieci kolejowej. Jedna z lokomotyw znajduje się w Muzeum Kolejnictwa w Miluzie. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze