Wzrost przewozów intermodalnych w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego podsumował II kwartał 2017 roku w przewozach intermodalnych. Od kwietnia do czerwca 2017 roku przewoźnicy przetransportowali blisko 264 tysiące sztuk jednostek, co stanowiło blisko 406,5 tysiąca TEU. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku ich liczba wzrosła o 16,12% (wg TEU o 18,58%). Przewozy intermodalne systematycznie wzrastają. W II kwartale 2017 r. w stosunku do II kwartału 2016 r. wzrosły wszystkie parametry przewozowe. Łączna masa w przewozach intermodalnych w II kwartale 2017 roku wyniosła ponad 3,545 mln ton, a wykonana praca przewozowa ponad 1,3 mld tonokilometrów. Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym po I półroczu 2017 r. osiągnął poziom 6,22% (wg masy) i 10,1% (wg wykonanej pracy). Dla porównania w analogicznym okresie 2016 r. kształtował się na poziomie 5,79% (wg masy) i 8,61% (wg wykonanej pracy). W II kwartale 2017 roku kolejowe przewozy intermodalne realizowało 15 licencjonowanych przewoźników, w tym: PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o., Lotos Kolej Sp. z o.o., DB Cargo Polska S.A., CTL Logistics Sp. z o.o., Rail Polska Sp. z o.o., Captrain Polska Sp. z o.o., Polzug Intermodal Polska Sp. z o.o., Ecco Rail Sp. z o.o., Eurotrans Sp. z o.o., Freightliner PL Sp. z o.o., Karpiel Sp. z o.o., Koleje Czeskie Sp. z o.o., LTE Polska Sp. z o.o. oraz Pol-Miedź Trans Sp. z o.o. Największym udziałem w przewozach intermodalnych według masy może pochwalić się PKP Cargo, które wozi niemal połowę kontenerów w Polsce, a udział tego przewoźnika w rynku wyniósł w drugim kwartale 46,52% i jest niewiele mniejszy niż w pierwszym kwartale, kiedy to udział wynosił 46,55%. Udział tego przewoźnika pod względem wykonanej pracy przewozowej także zmalał z 51,03% w pierwszym kwartale do 50,66% w drugim kwartale. Drugie miejsce należy do DB Cargo Polska z udziałem w rynku na poziomie 19,61% pod względem przewiezionej masy i 22,45% pod względem pracy przewozowej, zaś trzecie do Lotos Kolei – odpowiednio 14,03% i 12,25% (wzrosty o 1,02 p.p. oraz 0,27 p.p.). Od kwietnia do czerwca 2017 roku przewoźnicy przetransportowali blisko 264 tysiące sztuk jednostek, co stanowiło blisko 406,5 tysiąca TEU. W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, liczba jednostek wzrosła o 16,12% (o 18,58% pod względem TEU). Wartość była też większa niż w pierwszym kwartale, kiedy to pociągi przewiozły 258,7 tysiąca jednostek, czyli 393,7 tysiące TEU. TEU to jednostka pojemności, która jest równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp. Nazwa jednostki miary pochodzi od standardowego kontenera o wymiarach 20 × 8 × 8,5 stopy, czyli 6,10 × 2,44 × 2,59 metra lub mniej więcej 39 m3. Standardem obecnie są dwukrotnie dłuższe kontenery, co określa się mianem 2 TEU. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze