Będzie modernizacja linii kolejowej nr 8 na trasie od Skarżyska Kamiennej do Kozłowa

Niecałe 600 mln zł ma kosztować modernizacja linii kolejowej nr 8 od Skarżyska Kamiennej do Kozłowa. W piątek w Kielcach podpisano umowę o wartości prawie 14 mln zł na przygotowanie dokumentacji projektowej. Modernizacja linii kolejowej nr 8 na trasie od Skarżyska Kamiennej, przez Kielce, do Kozłowa będzie zrealizowana w ramach Krajowego Programu Kolejowego. W piątkowym podpisaniu umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej wzięli udział m.in.: członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Włodzimierz Żmuda, wicewojewoda świętokrzyski Andrzej Bętkowski oraz przedstawiciele wykonawcy projektu. Prace zostaną zrealizowane na odcinku o długości 118 km i obejmą m.in.: przebudowę obiektów inżynieryjnych, wymianę sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. "Dzięki temu osiągniemy lepsze parametry linii kolejowych pod względem prędkościowym - będzie to prędkość 120 km/h" – wyjaśnił PAP Żmuda. Dodał, że PKP PLK będą dążyć do zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich na niektórych odcinkach do 140 km/h. Modernizacja obejmie również przebudowę peronów na 23 stacjach i przystankach, które zostaną dostosowane do potrzeb podróżnych o ograniczonej mobilności. Zamontowane zostaną nowe wiaty, ławki, gabloty z informacją o rozkładzie jazdy oraz funkcjonalne oświetlenie, a na peronach zostanie wyłożona antypoślizgowa nawierzchnia. W stolicy województwa świętokrzyskiego przebudowane mają być trzy perony i przejście podziemne, natomiast w Suchedniowie, Jędrzejowie i Kozłowie powstaną nowe przejścia tunelowe. Prace obejmą również remonty kładek oraz przejść pod torami. "Będzie to nowa infrastruktura, która w połączeniu z nowymi pojazdami sprawi, że podróże będą szybsze i bezpieczniejsze" – zapewnił Żmuda. Wyjaśnił, że "po zakończeniu prac remontowych trasę ze Skarżyska do Kozłowa podróżni pokonają w niewiele ponad godzinę". Obecnie przejazd trwa prawie dwie godziny. Żmuda poinformował, że projekt realizowany jest w formule "buduj", czyli najpierw podpisywana jest umowa na dokumentację projektową, która będzie opracowywana do 2019 r. "Następnie zostanie ogłoszony przetarg na wykonawstwo, a wykonawca zrealizuje inwestycję do 2022 r." – tłumaczył. Podczas prac modernizacyjnych wystąpią niewielkie utrudnienia dla podróżnych. "Nie będziemy zamykać dwóch torów, tylko jeden. Dzięki temu nie będą to aż tak wielkie utrudnienia, jak np. na odcinku od Lublina. Jeśli jakieś pociągi wypadną z rozkładu jazdy, to będzie komunikacja zastępcza, a pociągi towarowe postaramy się puścić jakimś ruchem okrężnym" – wyjaśnił Żmuda. Dodał, że "musi być przez chwilę gorzej, żeby później było lepiej". Zadowolenia z inwestycji w regionie nie ukrywał wicewojewoda świętokrzyski Andrzej Bętkowski, który zwrócił uwagę, że linia kolejowa nr 8 jest bardzo ważna, ponieważ łączy województwo m.in. z Radomiem, Warszawą czy Krakowem. "To jest żyła główna naszych ciągów komunikacyjnych" – podsumował. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatki inwestycyjne na poziomie do 66 mld zł, z których w całym kraju zrealizowanych ma być 220 projektów kolejowych. W tym roku PKP PLK planują podpisanie umów na łączną kwotę 20 mld zł. Głównym zadaniem Krajowego Programu Kolejowego jest poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów. (Inforial)

Komentarze