Grupy OT Logistics STK rozważa zainwestowanie we własne lokomotywy

Dzięki wejściu w skład Grupy OT Logistics STK stała się częścią łańcucha logistycznego, co poprawiło jej pozycję na rynku. Przewoźnik kolejowy ma odegrać ważną rolę w międzynarodowej ekspansji grupy. Z myślą o niej są prowadzone przygotowania do zakupu taboru, w tym elektrycznych lokomotyw wielosystemowych – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” prezes STK, Adrian Gierczak. Praktycznie wszystkie lokomotywy, które wykorzystujemy, przeszły naprawy główne w latach 2015-2016. Ich sprawność techniczna, mimo nie najnowszej konstrukcji, jest satysfakcjonująca. Z tego powodu zawarliśmy długoterminowe, wykraczające poza rok 2020 kontrakty na ich dzierżawę. Dzięki długiemu terminowi mieliśmy możliwość wynegocjowania dosyć dobrych warunków, w tym także cenowych. Głównym partnerem jest Industrial Division. Jednostkowo uzupełnialiśmy tabor na okres zwiększonych przewozów także od innych kontrahentów, jednakże obowiązywanie tych umów już się skończyło – powiedział prezes STK, Adrian Gierczak. Dla uproszczenia i lepszego zobrazowania można powiedzieć, że we wspólnym poolu taborowym ze szczecińską Koleją Bałtycką mamy 40 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Akcenty w podziale pracy są rozłożone tak, że STK głównie przewozi, a Kolej Bałtycka obsługuje bocznice, na czym w przyszłości skoncentruje się jeszcze mocniej – od dwóch miesięcy obsługuje np. port w Świnoujściu. Odpowiada temu podział taboru: STK ma 20 lokomotyw elektrycznych i 10 spalinowych, a Kolej Bałtycka – pojazdy spalinowe. Istnieje oczywiście fluktuacja, jednak na ogół ilostan taboru utrzymuje się na takim właśnie poziomie. W przypadku lokomotyw dzierżawa to stan obecny, ale naszym zdaniem nie jest programem docelowym. Przygotowujemy plany inwestycyjne, które mogą przynieść korzyść Grupie. Postawienie na tabor własny – lokomotywy i wagony – jest w dłuższej perspektywie koniecznym kierunkiem rozwoju. Powinien być to tabor nowocześniejszy, wielosystemowy, umożliwiający pracę bez wymiany maszyny na granicy. To standardy, które chcemy osiągnąć. W naszej ocenie tego będzie wymagał rynek i te standardy będą w przyszłości powszechnie obwiązywać. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze