Kolejny etap przy powstaniu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej

2 października tego roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu została podpisana umowa pomiędzy Województwem Wielkopolskim, Stowarzyszeniem Metropolia Poznań oraz Gminą Śrem, dotycząca zasad współfinansowania kosztów wykonania Studium Wykonalności dla realizacji zadania pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem-Czempiń". Ze strony Województwa Wielkopolskiego Umowę podpisał Wicemarszałek Wojciech Jankowiak, natomiast ze strony Stowarzyszenia Metropolia Poznań podpisy złożyli Jacek Jaśkowiak jako Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu Jan Grabkowski. Ze strony Gminy Śrem umowę sygnował Burmistrz Adam Lewandowski. Śrem rozwija się dynamicznie i generuje ruch na trasie Śrem – Poznań, który odbywa się teraz samochodem, stąd myśl o reaktywacji linii kolejowej i skierowaniu ruchu na tory – powiedział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. O potrzebie odciążenia dróg od ruchu samochodowego wspomniał też Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, odwołując się do oferty Bus – Tramwaj – Kolej. – Dzięki tej możliwości 6% osób, które dotychczas nie korzystały z transportu publicznego, decyduje się na tę formę komunikacji – podkreślił Jaśkowiak. – Strumień samochodów w Poznaniu jest ogromny, musimy szukać alternatywy – dodał Starosta Grabkowski. Rozwijająca się w ostatnich latach aglomeracja poznańska generuje obecnie zapotrzebowanie na usługi transportowe. Stąd decyzja o utworzeniu sprawnego systemu kolei metropolitalnej, która ma być podstawowym elementem budowy zintegrowanego systemu komunikacji publicznej. Zakłada się, że Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) ma docierać do miast położonych przy liniach kolejowych w promieniu do 50 km od Poznania. Jedną z linii znajdujących się w obszarze planowanych przewozów PKM jest nieczynny obecnie odcinek linii kolejowej Śrem – Czempin. Jest to około 20 km linii kolejowej nr 369 Mieszków – Czempiń, która zamknięta została dla ruch pasażerskiego w 1995 roku. W Planie Transportowym dla Województwa Wielkopolskiego odcinek Śrem - Czempiń uwzględniony został w docelowym układzie linii publicznego transportu zbiorowego. Punktem wyjścia do reaktywacji odcinka jest opracowanie dokumentacji przedprojektowej tj. Studium Wykonalności wraz z raportem oddziaływania na środowisko i z uzyskaniem decyzji środowiskowej. Wstępnym etapem dla przedstawionej procedury będzie właśnie umowa dotycząca zasad współfinansowania kosztów wykonania Studium Wykonalności. Szacowany koszt opracowania tej dokumentacji wynosi 350 tys. złotych i sfinansowany zostanie przez Samorząd województwa Wielkopolskiego i Stowarzyszenie Metropolia Poznań w kwocie po 150 tys. złotych oraz Gminę Śrem w kwocie 50 tys. złotych. – Rada Miejska Śremu przyjęła Plan Zagospodarowania Przestrzennego Kolei Metropolitalnej. Znaleźliśmy się też na liście rankingowej, uwzględniającej węzły przesiadkowe – podkreślił Burmistrz Adam Lewandowski. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie przedmiotowej dokumentacji przeprowadzone zostanie przez Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Ogłoszenie postępowania przetargowego nastąpi w ciągu 60 dni od daty podpisania Umowy. (Inforial)

Komentarze