PESA i PKP Intercity podpisały umowę na projekt lokomotywy dwusystemowej

PESA i PKP Intercity podpisali w ubiegłym tygodniu umowę na projekt lokomotywy dwusystemowej. To kolejny etap realizacji tego projektu. Rok temu podpisany został list intencyjny w tej sprawie. Nigdy nie udało nam się zrealizować projektu z przewoźnikiem. Ta idea, ten projekt nie powstaje tylko u producenta, ale wspólnie z przewoźnikiem. Projekt ma być dokładnie tym, czego oczekują PKP Intercity – powiedział Robert Świechowicz, Prezes PESY. W ramach współpracy ma powstać nowa, zgodna z wymogami TSI lokomotywa dwusystemowa spalinowo-elektryczna, zaprojektowana przez bydgoskiego producenta. PESA stworzy ją we współpracy z Instytutem Pojazdów Szynowych "Tabor" jako podwykonawcą oraz z PKP Intercity jako konsultantem i podmiotem prowadzącym tzw. eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania. Doświadczenie bydgoskiej firmy w budowie lokomotyw elektrycznych, zdolnych do pracy manewrowej na torach bez sieci, wsparte doświadczeniem PKP Intercity w eksploatacji wielu typów lokomotyw, stwarza szansę na realizację projektu, który doskonale wpisuje się w założenia strategii Luxtorpeda 2.0. Byłaby to pierwsza tego typu całkowicie polska konstrukcja – mówił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Całość prac podzielona będzie na cztery etapy. Obejmą one przygotowanie opisu technicznego projektowanej lokomotywy i harmonogramu prac, fazę badawczą, proces budowy oraz testy lokomotywy. W ramach współpracy powstanie specjalny komitet, składający się z przedstawicieli każdej ze stron biorących udział w projekcie. Będą oni dokonywać zatwierdzeń i odbiorów poszczególnych etapów współpracy. Projekt ten powstaje z myślą o wdrożeniu przez PKP Intercity do eksploatacji pojazdów dwunapędowych. Takie rozwiązanie umożliwi m.in. obsługę pociągów na różnych liniach (zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych) bez konieczności zmiany pojazdu oraz wykonywanie manewrów ze składami na stacjach końcowych bez potrzeby wykorzystania lokomotyw spalinowych. Pozwoli to na dużą oszczędność czasu oraz pieniędzy – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. Warto podkreślić, że ten typ lokomotywy jest szczególnie przydatny w realizacji przewozów intermodalnych, czyniąc je tańszymi i szybszymi. Biorąc pod uwagę tendencje wzrostowe w zakresie przewozów intermodalnych spodziewamy się dużego zapotrzebowania na takie właśnie pojazdy - dodaje Andrzej Waszczuk, nadzorujący projekt lokomotywy dwusystemowej w PESA. Projekt zakłada budowę pojazdu z dwoma źródłami zasilania: z sieci trakcyjnej oraz agregatu prądotwórczego. Lokomotywa dwunapędowa będzie normalnotorowym, czteroosiowym pojazdem o mocy, w zależności od źródła zasilania, maksymalnie 2 800 kW (elektryczna) lub 1 800 kW (spalinowa). Dzięki zastosowaniu podwójnego napędu pojazd będzie mógł być eksploatowany zarówno w dalekobieżnym ruchu pasażerskim, przewozach intermodalnych, jak i do wszelkich prac manewrowych towarzyszących tym przewozom. (Kurier Kolejowy)

Komentarze