PKP PLK otrzyma dofinansowanie na budowę tunelu średnicowego w Łodzi

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło kolejne umowy na dofinansowanie 14 projektów transportowych. Środki na rozwój komunikacji szynowej otrzymają Warszawa, Kraków, Bydgoszcz, Poznań. Gliwice i Jaworzno sfinansują zakup taboru, a PKP PLK – budowę tunelu średnicowego w Łodzi oraz prace na linii nr 289. Dzisiaj (3 października) w Ministerstwie Rozwoju odbyła się kolejna uroczystość podpisania umów o dofinansowaniu unijnym. W sumie zawarto kontakty dla 14 projektów transportowych o wartości ok. 8,8 mln zł. Do beneficjentów trafi blisko 5 mld zł. Najwięcej środków trafi do Warszawy, która dzięki nim zrealizuje cztery projekty. Dofinansowano m.in. budowę metra na Bemowo i Bródno (odcinki 2+3) wraz z zakupem taboru. Wartość projektu to 3,565 mld zł przy dofinansowaniu 1,952 mld zł. Kolejne przedsięwzięcie to przebudowa kilometrowego odcinka ul. Wał Miedzeszyński od ronda z Traktem Lubelskim do węzła z planowaną trasą ekspresową S2. Wartość projektu to 82 mln zł, a dofinansowanie to 40 mln zł. Dwa projekty zrealizują też Tramwaje Warszawskie. Jednym z nich jest budowa tramwaju do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz zajezdnią na Annopolu. Wartość projektu to 1,190 mld zł, a dofinansowanie to 555 mln zł. Kolejne przedsięwzięcie to budowa trasy tramwajowej na Gocław wraz z zakupem taboru. Wartość projektu to 396 mln zł, a dofinansowanie to 62 mln zł. Więcej o tych projektach piszemy tutaj. Spore projekty zrealizują też PKP PLK. Największy z nich to budowa tunelu średnicowego w Łodzi wraz z dwoma podziemnymi przystankami i przebudową układu torowego w ramach udrożnienia całego węzła kolejowego. Niedawno wybrano wykonawcę dla tej inwestycji. Wartość projektu to 2,355 mld zł, a dofinansowanie sięga kwoty 1,628 mld zł. Kolejny projekt to prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów, gdzie ma wrócić ruch pociągów. W sumie przebudowa obejmie ok. 39 km linii. Planowana jest m.in. budowa nowego przystanku Lubin Stadion, modernizacja 11 peronów i budowa 1 peronu, rehabilitacja 18 wiaduktów. Wartość projektu to 243 mln zł, a dofinansowanie to 122 mln zł. Kraków otrzymał środki na dwa projekty. Jednym z nich jest budowa linii tramwajowej od os. Krowodrza Górka do Górki Narodowej wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej. Niedawno podpisano umowę na realizację. Termin realizacji określono na 2020 r. Wartość projektu to 379 mln zł, a dofinansowanie to 151 mln zł. Kolejna inwestycja to modernizacja torowisk tramwajowych na ul. Basztowej, na ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki, na ul. Krakowskiej, na al. Solidarności, na ul. Starowiślnej, w ciągu ulic Królewska, Podchorążych, Bronowicka, a także układu torowego w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego. Czas realizacji to 2021 r. Wartość projektu to 140 mln zł, a dofinansowanie to 76 mln zł. Bydgoszcz zrealizuje dwa projekty tramwajowe. Jednym z nich jest budowa łącznika tramwajowego między Fordońską a Toruńską wraz z budową mostu i rozbudową infrastruktury drogowej. Jak informuje Urząd Miasta, obecnie trwają zaawansowane prace nad projektem budowlanym nowych mostów. Zakłada on powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna dedykowana będzie tramwajom, a na kolejnej wytyczona zostanie druga jezdnia w stronę ul. Fordońskiej. Torowisko, które znajdzie się między jezdniami, pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności). Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej z dwoma pasami ruchu. Termin realizacji to 2021 r. Wartość inwestycji to 81 mln zł, a dofinansowanie sięga kwoty 48 mln zł. Mniejszy projekt zakłada przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do Spokojnej i od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej, wraz z pętlą Stomil i zjazdami do zajezdni. Termin realizacji to 2020 r. Wartość projektu to 44 mln zł, a dofinansowanie wynosi 27 mln zł. Poznań otrzymał 27 mln zł na przebudowę torowisk tramwajowych w ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. na odcinku od skrzyżowania z Królowej Jadwigi, Matyi i Ratajczaka do skrzyżowania z Kilińskiego i Krzyżową wraz z przebudową węzła rozjazdowego u zbiegu ulic Górna Wilda, Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r. Łączna długość toru podwójnego objętego pracami to 1,42 km. Termin realizacji to 2022 r. Wartość projektu to 63 mln zł. Gliwice zakupią 36 autobusów i wybudują plac parkingowy. Termin realizacji to 2018 r. Wartość projektu to 51 mln zł, a dofinansowanie to 29 mln. Jaworzno zrealizuje projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą pojazdów. Zakres projektu obejmuje zakup 20 elektrobusów, rozbudowę stacji szybkiego ładowania 190 kW, stacji transformatorowej przy Krakowskiej Pętli oraz montaż ładowarek plug-in 80-90 kW. Termin realizacji to 2020 r. Wartość projektu to 49 mln zł, a dofinansowanie sięga kwoty 31 mln zł. Ostatni projekt z dofinansowaniem zrealizuje Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej. To IV etap usprawnienia systemu ratownictwa na drogach. Projekt obejmuje dostawę m.in. specjalistycznego sprzętu i samochodów ratowniczych (samochody dowodzenia i łączności, ciężkie samochody ratownictwa technicznego do usuwania skutków kolizji drogowych, ciężkie samochody ratowniczo-gaśnicze, zestawów hydraulicznych narzędzi ratowniczych o zwiększonym potencjale do ratownictwa drogowego i zestawów do oświetlenia terenu akcji z agregatem prądotwórczym). W sumie, jak informuje Ministerstwo Rozwoju, zawarto już 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym prawie 7 mld zł to dofinansowanie UE (to prawie 68% alokacji POIŚ na transport miejski). Jeżeli chodzi o miejskie inwestycje drogowe, dotychczas zawarto 32 umowy na kwotę ponad 39 mld zł. Ok. 19,4 mld zł to dofinansowanie UE, czyli 59% budżetu programu na drogi. Natomiast w sumie w sektorze kolejowym zawarto 24 umowy na kwotę blisko 13,7 mld zł – prawie 9 mld zł to dotacja unijna (44,1% alokacje na kolej w programie).

Komentarze