TKP Silesia z licencją UTK na przewozy towarowe

Pod koniec września licencję na wykonywanie przewozów towarowych na polskim rynku otrzymała firma TKP Silesia. Jest to pierwszy w Polsce wyspecjalizowany operator bocznicowy. Podobne usługi wykonywane były dotychczas przez przewoźników kolejowych, ale zawsze traktowane były jako działalność poboczna, a nie główny cel funkcjonowania firmy. „Nasze podejście do zagadnień związanych z obsługą bocznic jest zupełnie inne i w dużym stopniu nowatorskie” - mówi Radosław Mrózek, Prezes TKP Silesia. „Przez ostatnie 20 lat fabryki i zakłady przemysłowe w Polsce odchodziły od transportu kolejowego i to nie bez powodu. Przez całe lata pociąg towarowy był absolutnie niekonkurencyjny w stosunku do ciężarówki, która zazwyczaj była szybsza, tańsza, pozwalała na dużo większą elastyczność transportu. Do dziś zresztą wiele tych argumentów jest nadal aktualnych. To co się zmieniło w ciągu ostatnich 2-3 lat, to stan infrastruktury kolejowej, podejście przewoźników i przepisy środowiskowe, które dla wielkich firm dziś znacząco podniosły atrakcyjność transportu kolejowego. I na tych zmianach bazuje nasza strategia.” Spółka skupia się wyłącznie na wsparciu właścicieli bocznic i przewoźników kolejowych, którzy na bocznice docierają. Zajmuje się obsługą tzw. końcówek, wyręczając przewoźników w prowadzeniu prac manewrowych związanych z załadunkami i wyładunkami przewożonych przez nich towarów. Oprócz zadań typowo kolejowych, pracownicy firmy mogą też obsługiwać urządzenia załadowcze i wyładowcze, współpracować z kadrą klienta w zakresie wykorzystania kolei, jako elementu cyklu technologicznego, czy kompleksowo opiekować się bocznicą. Ten ostatni temat jest dziś szczególnie ważny dla firmy. „Wielu naszych Klientów swoje bocznice traktowało dotąd jak ciężar, jako element infrastruktury firmowej, który nie przynosił zysków, a wymagał masy pracy i pilnowania dokumentów. My zmieniamy tę sytuację, bo dla naszych Klientów zajmujemy się bocznicą kompleksowo.” - dopowiada Prezes Mrózek. „Prowadzimy audyty, które wykazują braki w dokumentacji bocznic, uprawnieniach pracowników zatrudnionych do ich obsługi, sprawdzamy stan techniczny bocznicy, zainstalowanych na niej urządzeń kolejowych i budynków. Przygotowujemy dla naszych Klientów procedury kolejowe, szkolimy pracowników czy wreszcie wykonujemy dla nich bieżące utrzymanie infrastruktury oraz wszelkie czynności związane z koleją - usługi manewrowe, obsługę urządzeń załadowczych czy wspieramy ich naszą kadrą kolejową.” Dla przewoźników kolejowych bardzo interesującą częścią usług TKP Silesia jest kierowane do nich wsparcie w zakresie szkoleń i wynajmu pracowników. Instruktorzy spółki wynajmowani są do centrów szkoleń kolejowych, wykonują również pouczenia okresowe u przewoźników czy szkolenia na zawody kolejowe wraz z egzaminami, zgodnie z programem pracodawcy. Firma dysponuje też własnymi, trzy i czteroosiowymi, lokomotywami manewrowymi, które wykorzystuje do prac na bocznicach Klientów i wsparcia przewoźników. Głównym terenem działania firmy jest Śląsk i jego najbliższe okolice czyli obszar umownie ograniczony trójkątem Opole - Kraków - Częstochowa, wraz z pracą na kolejowych przejściach granicznych tego regionu. Poza tym obszarem Spółka obsługuje bocznice Klientów zlokalizowane również w województwie Mazowieckim, a usługi szkoleniowe, audytorskie i utrzymania technicznego bocznic świadczy na terenie całego kraju. Spółka jest obecna na rynku od trzech lat, a usługi kolejowe świadczy od początku bieżącego roku. (Kurier Kolejowy)

Komentarze