Iran wyda ponad 850 mln dolarów na nowe pociągi

Irańska kolej zakupi 150 pociągów spalinowych. Zamawiający sfinalizował kontrakt z firmą Hyundai Rotem. Całkowity koszt, jaki poniesie przewoźnik to równowartość 856 mln dolarów. Pierwsze 150 członów zostanie wyprodukowanych w Changwon, w koreańskim zakładzie producenta. Pozostałe 300 członów będzie powstawać już na terenie Iranu, w tamtejszych zakładach produkcji taboru Irico. Wszystkie pociągi mają zostać zbudowane w ciągu 78 miesięcy od podpisania kontraktu. Zawarcie umowy zostało poprzedzone podpisaniem listu intencyjnego w maju minionego roku. To kolejny kontrakt koreańskiego producenta realizowany dla irańskiej kolei. W roku 2004 Hyundai Rotem otrzymał zamówienie również na 150 pociągów spalinowych, rozpędzających się do prędkości 120 km/h, do obsługi tras regionalnych. Dostawy ruszyły w roku 2007. Pierwsze 24 pociągi powstały w Korei, kolejne – w Irico. Jednak w związku z sankcjami nałożonymi na Iran tylko 68 pociągów zostało dostarczonych w ramach kontraktu. Producent nie otrzymał jednak płatności. Dopiero po zniesieniu sankcji nałożonych na ten kraj, w roku 2016 irańska kolej zapłaciła koreańskiemu producentowi. Obecny kontrakt to efekt listu intencyjnego podpisanego w maju 2016 roku. List intencyjny był jednym z kilkudziesięciu gospodarczych porozumień o współpracy pomiędzy władzami Korei Południowej a Iranem. Dokument zawiera także zapisy o finansowym zaangażowaniu Koreańczyków w realizację tego projektu. Tabor ma obsługiwać 960 km linii kolejowych na trasach aglomeracyjnych w Teheranie. Nowe pociągi spalinowe będą w stanie rozpędzać się do prędkości 160 km/h. Będą wyposażone w system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LCD, znajdzie się w nich także miejsce dla niepełnosprawnych oraz specjalnie wydzielona przestrzeń na bagaż. Po tym jak Iran zadeklarował w 2016 roku, że ograniczy swój program nuklearny, Unia Europejska i Stany Zjednoczone zniosły częściowo sankcje gospodarcze nałożone na ten kraj. Deklaracja o odblokowaniu relacji gospodarczych umożliwiła światowym koncernom współpracę z władzami Iranu. (Rynek Kolejowy)

Komentarze