Koleje Tureckie TCDD planują zakup pociągów dużych prędkości

Koleje Tureckie TCDD planują zakup pociągów dużych prędkości. Składy mają rozpędzać się do prędkości 250 km/h. Zainteresowane podmioty mogą składać wstępne oferty do 25 stycznia. Podzielony na trzy duże zadania przetarg obejmuje dostawę 96 pociągów. Zamawiającemu zależy, aby jak największy w realizacji tego zadania był wkład turecki Koleje Tureckie liczą na transfer zagranicznych technologii do Turcji. Pierwsze dwadzieścia pociągów ma powstać przy dziesięcioprocentowym udziale rodzimego przemysłu. Przy kolejnym etapie zamówienia, obejmującym 60 składów, udział ten ma wynosić już 53%. Wówczas produkcja ma być prowadzona w zakładach w Tülomsaş w miejscowości Eskişehir. Ostatnie 16 pociągów ma zostać wyprodukowanych przy rodzimym udziale na poziomie 74%. Koleje Tureckie, poprzez transfer technologii i ulokowanie części produkcji w swoim kraju, liczą na spore oszczędności w postępowaniu. Warunkiem kontraktu jest pozyskanie pełnych praw do tego, by Turcja sama w przyszłości produkowała podobne składy. - Rozpoczęliśmy proces, który polega na stworzeniu naszej rodzimej produkcji - podkreśla turecki minister transportu, żeglugi i komunikacji, Ahmet Arslan. Pociągi mają spełniać europejskie standardy interoperacyjności TSI. Będą wyposażone w system ETCS poziomu 1 i 2, a także m. in. w system rekuperacji energii. W każdym z zamówionych pociągów znajdzie się po 470 siedzeń, wagon restauracyjny z szesnastoma miejscami oraz bar, który pomieści osiem osób. W każdym pociągu znajdą się dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Zamawiający oczekuje także dostarczenia sprzętu umożliwiającego szkolenia maszynistów. Pociągi są potrzebne Turcji przede wszystkim do obsługi linii Ankara - Polatlı - Stambuł. W budowie są linie z Ankary do Sivas, oraz z Polatlı do Afyonkarahisar, Uşak oraz do Izmiru. Budowa trasy z Ankary do Sivas ma potrwać do końca przyszłego roku. Pozwoli na skrócenie trasy kolejowej z dzisiejszych 603 do 405 km i umożliwi podróż w czasie dwóch godzin, przy dzisiejszym czasie 12 godzin. Linia Polatlı - Izmir będzie miała długość 508 km. Znajdą się na niej 43 tunele o łącznej długości 35 km oraz 56 wiaduktów o długości 22 km. Ta inwestycja potrwa do końca roku 2019. Podróż w relacji Ankara - Uşak zajmie 2 godziny. Z Ankary do Izmiru będzie to czas na poziomie 90 minut. (Rynek Kolejowy)

Komentarze