Koleje Wielkopolskie jako Poznańska Kolej Metropolitalna

Samorządy położone wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego porozumiały się w sprawie stworzenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Przewozy mają realizować Koleje Wielkopolskie, pociągi mają jeździć co pół godziny a całość ma być finansowana wspólnie przez województwo, powiaty i gminy. Na razie wybierane jest logo, a pierwsze pociągi pod tym znakiem mają pojechać w przyszłym roku. 11 grudnia 2017 r. w siedzibie marszałka województwa podpisano porozumienie w sprawie podjęcia wspólnych działań zmierzających do uruchomienia połączeń w ramach publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym na czterech liniach komunikacyjnych (do Wągrowca, Jarocina, Grodziska Wielkopolskiego i Nowego Tomyśla) zwanych Poznańską Koleją Metropolitalną (PKM), stanowiących ofertę w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich organizowanych i dotowanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Poznańska Kolei Metropolitalna (PKM) to wspólne przedsięwzięcie Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Swoim zasięgiem obejmować będzie obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, wyznaczony przez stacje końcowe PKM, którymi na poszczególnych liniach kolejowych będą: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Wronki. PKM ma być finansowana poprzez solidarne udzielenie organizatorowi, czyli marszałkowi województwa, dotacji celowej na pokrycie części kosztów uruchamianych połączeń kolejowych. Udział finansowy województwa w tym projekcie kształtować się będzie na poziomie 40 proc. kosztów dodatkowych połączeń, powiatów położonych wzdłuż poszczególnych linii kolejowych – na poziomie 20 proc. tych kosztów i położonych wzdłuż tych linii gmin – na poziomie 40 proc. kosztów. Stworzenie PKM pozwoli zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów w godzinach szczytu przewozowego do 30 min. PKM ma na celu zwiększyć liczbę par pociągów na poszczególnych liniach kolejowych, zwiększyć integrację jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, zmniejszyć natężenie indywidualnego ruchu samochodowego w obrębie Miasta Poznania, propagować ekologiczny transport kolejowy. Zadanie będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego, czyli Koleje Wielkopolskie. Funkcję koordynatora działań informacyjno – promocyjnych Poznańskiej Kolei Metropolitalnej pełnić będzie Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Uruchomienie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej następować będzie etapami, począwszy od pierwszej połowy 2018 r. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 r. i uzależnione jest od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK SA. W pierwszej kolejności PKM uruchomiona zostanie na czterech wspomnianych liniach kolejowych: do Wągrowca, Jarocina, Grodziska Wielkopolskiego i Nowego Tomyśla. W drugim etapie, który przypadać będzie na lata 2019 – 2021, zakłada się sukcesywne włączanie do systemu kolejnych połączeń na zmodernizowanych liniach kolejowych. Przewiduje się, że nastąpi to w następującej kolejności: do Rogoźna (przełom 2019 i 2020 roku), Wrześni (2020 rok), Kościana (2020 r.), Wronek (2021 r.) i Gniezna (2021 r.). (Rynek Kolejowy)

Komentarze