Choć Donald Trump ogłosił wielki plan inwestycji infrastrukturalnych, w przyjętym budżecie na 2019 rok, który zacznie obowiązywać od 1 października, przewiduje się radykalne cięcia w dotacjach dla federalnego przewoźnika kolejowego – Amtrak. Otrzyma on tylko 738 mln dolarów dotacji w miejsce 1,5 mld dolarów obecnie. Według założeń jest to element szukania oszczędności budżetowych. Cięcia dotyczyć będą głównie pociągów dalekobieżnych, którymi podróżuje relatywnie mało pasażerów, a które powodują największe straty operacyjne Amtraka, podkreśla się w oświadczeniu towarzyszącym publikacji budżetu.
Przywołuje on przykład pociągu Sunset Limited, łączącego Nowy Orlean z Los Angeles, w którym do każdego pasażera z budżetu federalnego dopłaca się 351dolarów.
W ub. roku pociągami dalekobieżnymi podróżowało w USA ok. 32 mln pasażerów.
Administracja waszyngtońska szuka oszczędności w wydatkach budżetowych, ale także innego udziału w kosztach eksploatacji pociągów, przy jednoczesnej poprawie „opcji transportu publicznego”.
Jest to zbieżne z ogólną filozofią prezydenckiego planu rozwoju infrastruktury, w którym środki federalne mają pobudzać, zdecydowanie większej wartości, nakłady budżetów stanowych i lokalnych.
Wśród innych „narzędzi” służących zmniejszeniu dotacji federalnych sugeruje się Amtrakowi ograniczenie duplikowania się tras.
Zamiast podróżowania pociągiem dalekobieżnym na trasie Boston-Nowy Jork-Waszyngton korytarzem północnym pasażerowie mogą korzystać z pociągów Northeast Regional lub Acela Express. A dotowane usługi premium, np. eksploatację wagonów sypialnych, serwowanie posiłków na pokładzie i odprawę bagażu mogą przejąć prywatne firmy.
Cięcia budżetowe obejmą także inne sfery transportu kolejowego. W szczególności z 2,4 mld dolarów do 1 mld zł zmniejszony będzie budżet Federalnej Administracji Tranzytowej, co ograniczy nowe uruchomienia pociągów.
Zarazem w budżecie proponuje się opłatę wyrównawczą w wysokości 50 mln dolarów, które wesprze Federalną Administrację Kolejową i ma służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu. (wnp.pl)
Komentarze
Prześlij komentarz