Małopolska kupi w przyszłym roku cztery nowe pociągi

Województwo małopolskie kupi w przyszłym roku cztery nowe pociągi na potrzeby rozwoju kolei małopolskich. Region na ten cel otrzyma ponad 32,6 mln zł z funduszy unijnych. Całkowity koszt projektu zakładającego zakup czterech czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wynosi ponad 88,3 mln zł. Unijne dofinansowanie zapewni Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe środki będą pochodzić z budżetu województwa. Jak zapowiedział we wtorek marszałek małopolski Jacek Krupa, przetarg na nowe pociągi zostanie rozpisany w pierwszym kwartale tego roku. Zgodnie z założeniami nowe pociągi wyjadą na tory pod koniec przyszłego roku. "Dzięki temu śmiało możemy myśleć o rozszerzeniu oferty przewozowej i uruchomieniu nowych połączeń, na które czekają Małopolanie" - ocenił Krupa. Według jego wcześniejszych zapowiedzi, samorząd małopolski, który posiada 44 pociągi, docelowo chce ich mieć ok. 60, aby nowoczesnym taborem obsłużyć wszystkie linie regionalne. Na początku 2017 r. województwo małopolskie zrealizowało kontrakt zawarty z nowosądecką firmą Newag SA na zakup 13 pociągów elektrycznych Impuls. Wartość całego zamówienia wyniosła 304 mln zł brutto, z czego część stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Producent zrealizował kontrakt w rekordowym czasie niecałego roku i dostarczył 13 pojazdów Impuls (składy 4-członowe oraz 5-członowe), a także zapewnia obsługę gwarancyjną, serwis i utrzymanie. Prędkość eksploatacyjna pociągów wynosi 160 km/h. Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej działają trzy linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, SKA2 Sędziszów – Miechów – Kraków - Skawina oraz SKA3 Kraków - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica. Obsługują je dwie spółki: samorządowa Koleje Małopolskie oraz Przewozy Regionalne. W planach są kolejne linie aglomeracyjne. Według zapowiedzi marszałka Krupy od 27 kwietnia zostanie uruchomiona Podhalańska Kolej Regionalna na odcinku z Nowego Targu do Zakopanego. (Inforail)

Komentarze