Państwowe koleje francuskie (SNCF) czeka reforma

Państwowe koleje francuskie (SNCF) muszą przestawić się w działaniu na te obszary, które mają największe znaczenie z punktu widzenia transportu dużej liczby pasażerów w obszarach miejskich oraz zapewnienia szybkiego transportu między głównymi miastami. Powyższy wniosek jest kluczowy w raporcie, jaki dla premiera Francji Edouarda Philippe’a sporządził Jean-Cyril Spinetta, były prezes linii lotniczych Air France. Opracowanie raportu zlecił w październiku ub. roku sekretarz transportu Elisabeth Borne. Spinetta otrzymał szerokie kompetencje do oceny przyszłości francuskiego sektora kolejowego, w kontekście utrwalającego się zadłużenia SNCF i wobec perspektywy bliskiej liberalizacji rynku krajowych przewozów pasażerskich, co zaleca IV pakiet kolejowy. Raport jest kolejnym z serii prób reform kolei, jakie podejmował w ciągu ostatnich dziesięcioleci rząd francuski. W szczególności, także ograniczenia szczególnego statusu prawnego pracowników kolei. Spinetta sugeruje, że „kolej nie znajduje się na spadkowej równi pochyłej”. Przeciwnie, szersze trendy społeczne, w tym czynniki środowiskowe i urbanizacji, skłaniają do zapewnienia kolei warunków do rozwoju, w imię zrównoważonego biznesu. Jednak nie może to przesłonić faktu, że bieżąca ocena działalności SNCF „jest niezadowalająca”. Rosną ustawicznie jej koszty działalności, a mimo reform zainicjowanych w sierpniu 2014 r., które objęły też restrukturyzację SNCF jako grupy publicznej, jej modelu finansowania pozostaje „poważnie i zasadniczo niesymetryczny”. (wnp.pl)

Komentarze