Po latach przerwy lokomotywa EP05 wraca do prowadzenia pociągów pasażerskich

25 lutego lokomotywa EP05-23, po 10 latach, ponownie poprowadziła rozkładowy pociąg pasażerski. Poprowadziła pociąg EIC Tatry z Warszawy do Krakowa a z Krakowa do Warszawy – IC Sawa. Lokomotywy tej serii, mimo swojego wieku, mogą prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością do 160 km/h i do czasu wprowadzenia do eksploatacji elektrowozów EP09, były podstawowymi elektrowozami kursującymi między Warszawą a Krakowem, po Centralnej Magistrali Kolejowej. Prace nad doprowadzeniem do używalności jednej z dwóch posiadanych przez PKP Intercity lokomotyw tego typu rozpoczęły się w sierpniu 2016 roku. Przy wyprodukowanej w 1961 roku czeskiej lokomotywie konieczne były zarówno prace blacharskie, jak i mechaniczne. Te pierwsze wykonane dostały do lutego 2017 w Remtraku, prace przy części mechanicznej zlecono ZNTKiM w Gdańsku. Niemal w pełni sprawna lokomotywa była prezentowana już na targach Trako 2017 w Gdańsku. Po okresie testów przyszedł czas na jej wykorzystanie liniowe. To, ku uciesze miłośników kolei, miało miejsce 25 lutego. Czy lokomotywa na stałe zagości w obsadzie rozkładowych pociągów PKP Intercity? – EP05 nie jest dedykowana do obsługi konkretnych połączeń. Jednak czasami będzie ją można widywać na szlakach. EP05 będzie wykorzystywana do przejazdów okazjonalnych czy specjalnych – poinformowała Agnieszka Serbeńska, rzecznik PKP Intercity. Obecnie PKP Intercity zmaga się z niedoborem taboru zdolnego prowadzić pociąg z prędkością 160 km/h. Wciąż czekamy na podpisanie umowy na dostawę 20 lokomotyw Griffin dla PKP Intercity, ale już za kilka tygodni dwa podobne elektrowozy rozpoczną pracę na trasie Warszawa – Kraków – Przemyśl. EP05 będzie więc najprawdopodobniej, poza przejazdami okazjonalnymi, wykorzystywana w sytuacjach awaryjnych. Na początku stycznia prowadziła już pociągi specjalne złożone z wagonów przeznaczonych do napraw i modernizacji w Idzikowicach. (Rynek Kolejowy)

Komentarze