Solaris Tram i Stadler łączą siły dla Krakowa

Pierwszą wspólną umową, którą Solaris i Stadler zrealizują razem, jest dostawa tramwajów do Krakowa. Pojazdy, co jest nowością, mają umożliwiać jazdę bez sieci trakcyjnej na odległości do 3 km. – Nasze tramwaje będą pierwowzorami, które mają sprawdzić wykonalność tego rozwiązania – mówi Zbigniew Palenica, prezes zarządu Solaris Tram. Na Krakowie jednak wspólne projekty się nie kończą. Zbigniew Palenica, prezes zarządu Solaris Tram i wiceprezes Solaris Bus & Coach: Podjęliśmy bardzo świadomą decyzję, by skoncentrować się na produkcji autobusów. To sfera, w której mamy wypracowane know-how, większe możliwości działania, a realizacja kontraktów jest znacznie krótsza, gdyż trwa średnio od 7 do 9 miesięcy. Tymczasem kontrakty tramwajowe trwają 3-4 lata. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, w której musielibyśmy z tego względu rezygnować z ważnych projektów autobusowych. Chcąc się dalej rozwijać w oparciu o nasze doświadczenie i dokonane inwestycji, zdecydowaliśmy się stworzyć joint-venture ze Stadlerem na bazie naszego pionu pojazdów szynowych i fabryki spawania pojazdów w Środzie Wielkopolskiej. Razem kontynuujemy naszą działalność tramwajową. W tej chwili jesteśmy na etapie konstruowania tramwaju. Pojazdy te muszą być kompatybilne ze wszystkimi tramwajami, które jeżdżą w systemie krakowskim. Kraków ma 440 wagonów kilku różnych producentów – od Konstalu, przez konstrukcje niemieckie Duewagu, po nowsze Bombardiery i Pesy. Będzie to oczywiście całkowicie nasza konstrukcja i nasz design, jednak w pełni dopasowana do potrzeb przewoźnika, jego infrastruktury oraz użytkowanych już pojazdów Tramwaje dla Krakowa będą wyposażone w najnowsze technologie, które są dostępne na rynku – z uwzględnieniem bardzo dobrych systemów napędowo-hamulcowych, niskiego zużycia energii i wszystkich udogodnień dla pasażerów, w tym niepełnosprawnych. Kraków zamówił tramwaje o długości 33 m. Ta długość narzuca pewien reżim konstrukcji. Ze względu na warunki skrajni i przebiegi linii tramwajowych nowe pojazdy muszą z łatwością wpasować się w warunki lokalne. (transport-publiczny)

Komentarze