Wkrótce Pesa chce przekazać PolRegio pojazdy Elf 2

Do 20 lutego Pesa chce przekazać Przewozom Regionalnym pojazdy Elf 2, które miały dotrzeć do przewoźnika w grudniu. Jak tłumaczy producent, największy wpływ na opóźnienia miały pomyłki w dokumentacji. Gotowego Elfa 2 dla Przewozów Regionalnych widzieliśmy już w połowie grudnia. Miała się wówczas odbyć oficjalna prezentacja, a termin dostawy upływał 10 grudnia. Do prezentacji – ani przekazania pojazdów – wciąż jeszcze nie doszło. – Zdecydowanie największy wpływ na opóźnienie ma kwestia zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji. Pomyłki w dokumentacji utrudniły i opóźniły proces ich pozyskiwania – tłumaczy szef zespołu PR Pesy Maciej Grześkowiak. Sprawy nie komentują za to Przewozy Regionalne. Jak otwarcie przyznaje producent, błędy wyniknęły z pomyłki pracownika Pesy i pojawiły się tylko w tabelach będących załącznikiem do dokumentu, niezbędnych do umieszczenia pojazdu w systemie ERA. Potwierdza to Maciej Bębenek z UTK. – W decyzji wydającej zezwolenie wskazane zostały nieodpowiadające rzeczywistym parametry elektrycznego zespołu trakcyjnego typu 34WEa o numerze fabrycznym 001. Błędy wynikały z omyłki pisarskiej wnioskodawcy przy formułowaniu wniosku o wydanie zezwolenia – mówi przedstawiciel urzędu. Co ważne, UTK też nie umywa rąk. Zdaniem przedstawiciela instytucji nie ulega wątpliwości, że takie błędy w parametrach, które były wzajemnie sprzeczne (jak np. „odległość pomiędzy pierwszą i ostatnią osią” i „długość pojazdu”) powinny były zostać wykryte przez pracowników UTK. – Z zaistniałej sytuacji zostaną wyciągnięte wnioski, a procedury oceny wniosków o wydanie zezwolenia zostaną poddane weryfikacji pod kątem skuteczności – zapowiada Bębenek. . – Wszyscy uczymy się nowych procedur, stąd być może ludzka pomyłka przy wpisywaniu danych do załączników; by uniknąć takich sytuacji w przyszłości wprowadzimy dodatkowe procedury weryfikacji dokumentacji – dodaje przedstawiciel producenta. Przedstawiciel UTK zaznacza, że zaistniałe błędy nie mają wpływu na bezpieczeństwo, czy szerzej, spełnienie wymagań przez pojazd. – Procedury weryfikacji pojazdu zostały zastosowane właściwe, a wyniki pozwoliły na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji – stwierdza. Podobne jest stanowisko Pesy. – Wszystkie dopuszczone do ruchu Elfy 2 przeszły pozytywnie testy. Ich zgodność z normami i wymaganiami klientów potwierdzają sprawozdania oraz certyfikaty wydane po zakończeniu procesu homologacji – podkreśla Maciej Grześkowiak. Zdaniem producenta oznacza to, że dostarczone już pojazdy (korzystają z nich Koleje Śląskie i woj. podkarpackie) mogą wozić pasażerów. Do poprawienia wniosków nie będą natomiast przekazywane kolejne pojazdy. Pesa złożyła już wniosek o zmianę w dokumentach u prezesa UTK. (Rynek Kolejowy)

Komentarze