Kolej jest przygotowana do zimy?

Całodobowe wsparcie podróżnych i monitoring sytuacji na sieci kolejowej, rezerwa wagonowa PKP Intercity, zabezpieczony sprzęt do odśnieżania torów i zespoły szybkiego reagowania – spółki PKP są przygotowane do prowadzenia ruchu pociągów w zimie. Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych przez całą dobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzą monitoring sytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowych informacji podejmowane są decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy. Przygotowanie PLK do zimy W całym kraju rozlokowano specjalistyczny sprzęt, gotowy do usuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. Do odśnieżania torów i rozjazdów zabezpieczono 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołów odśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki. To o 19 maszyn więcej niż rok temu. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok. 10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używane między innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także 173 zespoły szybkiego reagowania. Za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawet do 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych. Blisko 18 tys. rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ich sprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przed oblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiem zmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano 66 pociągów pogotowia sieciowego.Zarządca infrastruktury dba o utrzymanie prawie 5 mln m2 peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ok. 700 boisk do piłki nożnej. W przypadku nieodśnieżonego peronu informację można zgłosić telefonicznie – numery telefonów są podane tutaj. PKP Intercity przygotowane PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów. Ponadto na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie, w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis i dyżury warsztatów naprawczych. PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowy wszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacji postojowej w Polsce – Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalne urządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych. Wsparcie w czasie podróży 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę działa Centrum Wsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane w pociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120 min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski i ciepłe napoje. W okresie zimowym około 300 dworców nie będzie zamykanych na nocne przerwy techniczne. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP SA może podjąć decyzję o całodobowym otwarciu pozostałych dworców. Informacja dla podróżnych Informacje o ruchu pociągów i sytuacji na liniach kolejowych znajdują się na stronie portalpasazera.pl. O ewentualnych zmianach podróżni są informowani na stacjach i przystankach. Rozkłady jazdy są dostępne w Internecie (portalpasazera.pl, rozklad-pkp.pl, intercity.pl). Pod numerem infolinii 703 200 200* można uzyskać informacje o połączeniach realizowanych przez PKP Intercity. Na 11 największych dworcach pasażerom pomocy udzielają także pracownicy InfoDworców. W weekend wprowadzenia nowego rozkładu jazdy (9-10 grudnia) oraz w okresie świątecznego szczytu przewozowego w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć także na pomoc mobilnych informatorów PKP Intercity. (PAP)

Komentarze