PKP Cargo kupiło lokomotywy Dragon 2

Trzy lokomotywy Dragon 2 zostały zakupione przez PKP Cargo. Umowę w tej sprawie podpisano w Nowym Sączu, w siedzibie firmy Newag. Wartość lokomotyw to prawie 44 mln zł 970 tys. zł netto, a wraz z częściami i podzespołami do szybkich napraw awaryjnych – około 45,3 mln zł netto. Pojazdy już zostały wyprodukowane i czekają tylko na dopuszczenie do użytkowania z pełną homologacją przez Urząd Transportu Kolejowego, co nastąpi najpóźniej do końca roku. Dwa pojazdy będą pomalowane w barwy PKP Cargo, a jedna lokomotywa zyska biało-czerwoną malaturę z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w ceremonii podpisania umowy, powiedział, że cieszy go dobra współpraca między dwiema polskimi firmami: przewoźnikiem kolejowym i producentem taboru. – To polska myśl techniczna, polscy inżynierowie realizują projekty o najwyższej światowej jakości – stwierdził minister Adamczyk. Dodał, że polski tabor jest wyposażony w polskie urządzenia sterowania, elektroenergetyczne, że wysoki poziom produkcji pojazdów kolejowych w Polsce zwiastuje, iż ten przemysł będzie się rozwijał w kierunku innowacyjności. Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo zaznaczył, iż inwestowanie w tabor to bardzo ważny element budowania siły całej grupy PKP Cargo. – Umacniamy się na pozycji lidera rynku towarowych przewozów kolejowych. W sierpniu i we wrześniu odnotowaliśmy wzrost masy przewożonych ładunków, podczas gdy cały rynek zanotował spadki. To pokazuje, że skuteczna jest strategia podnoszenia konkurencyjności PKP Cargo, poziomu usług, wdrażania innowacyjnych rozwiązań w transporcie szynowym. Stąd też i nasza decyzja o zakupie lokomotyw Dragon 2. Nowe pojazdy podniosą poziom jakości naszej oferty, poprawią konkurencyjność i zwiększą potencjał przewozowy – podkreślił prezes Czesław Warsewicz.Zbigniew Konieczek, szef Newagu, zwrócił uwagę na przełomowy charakter podpisanej umowy. – Po ponad 30 latach jest to pierwsza polska sześcioosiowa lokomotywa, która zostaje kupiona przez przewoźnika PKP Cargo. Jestem bardzo dumny, że lokomotywy Dragon 2 numer 1, 2, 3 trafią do PKP Cargo – stwierdził Zbigniew Konieczek. Lokomotywa Dragon 2 to jedyny pojazd elektryczny, sześcioosiowy z dopuszczeniem do eksploatacji w Polsce. Dragon 2 jest w pełni zgodny z TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności), posiada także zabudowany fabrycznie system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2. W PKP Cargo otrzymała oznaczenie ET25. Lokomotywa ma doskonałe parametry trakcyjne dla prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN, pozwala samodzielnie prowadzić składy o masie brutto ponad 4 tys. ton. Dragon 2 został zaprojektowany w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW, umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Lokomotywa ma być tańsza w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50 proc. oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc. PKP Cargo planuje zakup kolejnych lokomotyw. W październiku opublikowano ogłoszenie o rozpoznaniu rynku w zakresie pozyskania nowych lokomotyw cztero- lub sześcioosiowych. Badanie rynku dotyczy pojazdów jedno-, dwu- i wielosystemowych, z modułami dojazdowymi i bez nich. – Analiza propozycji producentów pokaże nam, jakiego typu pojazdy, o jakich możliwościach technicznych, trakcyjnych będziemy mogli kupić, co pozwoli w przyszłości na lepsze przygotowanie przetargów – powiedział Krzysztof Losz, rzecznik przewoźnika. (Rynek Kolejowy)

Komentarze