MPK Kraków otrzymał kradyt na zakup 90 tramwajów

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu Krakowie kredytu na łączną sumę 376 mln zł (ok. 87 mln euro) na zakup 90 nowych niskopodłogowych tramwajów w Krakowie oraz modernizację istniejących pojazdów szynowych. Jeszcze w grudniu przewoźnik chce podpisać umowę na dostawy dodatkowych 15 tramwajów w ramach wcześniej podpisanej umowy z konsorcjum firm Stadler i Solaris. Dzięki oferowanym przez EBI atrakcyjnym warunkom finansowania krakowski przewoźnik skorzysta z niższych kosztów finansowania oraz długiego okresu spłaty kredytu. Podpisana umowa kredytowa to pierwszy, niezbędny krok do tego, aby MPK SA mogło zrealizować dodatkowe zamówienie na 15 wagonów w ramach podpisanej w styczniu 2018 roku umowy ramowej na dostawę do 50 tramwajów, zawartej z konsorcjum firm Stadler Polska oraz Solaris Bus & Coach, a także ogłosić przetarg na zakup kolejnych 40 niskopodłogowych tramwajów z ewentualną opcją zamówienia dodatkowych 20 wagonów. – MPK SA w Krakowie po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI, planuje że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów z opcją zamówienia kolejnych 20 – powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie. MPK Kraków chętnie sięga po pomoc EBI. – Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu – stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI bezpośrednie wsparcie na poziomie 618 mln zł, wliczając w to nowy kredyt. Nowy kredyt w wysokości 376 mln zł jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielanym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Przypomnijmy, że obecnie trwa dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. To efekt dużych planów miasta dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej. EBI postrzega kredyt MPK jako element szerokiego wsparcia, jakiego Bank Unii Europejskiej udziela na rzecz Miasta Krakowa. Wśród projektów współfinansowanych do tej pory można wymienić m.in. wsparcie modernizacji i rozbudowy sieci ciepłowniczej, modernizację i rozwój infrastruktury wodno-ściekowej, wsparcie budowy Trasy Łagiewnickiej. (transport-publiczny)

Komentarze