MPK Poznań testuje trójskłady

Od soboty 24 listopada 2018 r. MPK Poznań Sp. z o.o., na podstawie ustaleń podjętych z Zarządem Transportu Miejskiego w Poznaniu, rozpoczęło cykl jazd próbnych tramwajem złożonym z trzech wagonów generacji 105Na. Przejazdy te mają na celu zbadanie zakresu dostosowania infrastruktury torowej, drogowej i przystankowej pod kątem możliwości uruchamiania tramwajów o długości 42-45 metrów. Opracowanie w tym temacie zrealizuje poznański oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji. Testom będzie poddawana również sygnalizacja świetlna, a także możliwości postoju dłuższych tramwajów na pętlach tramwajowych. Z uwagi na rosnące zainteresowanie mieszkańców transportem zbiorowym miasto Poznań rozważa zarezerwowanie środków finansowych w planach inwestycyjnych na zakup tramwajów o długości 42-45 m. Dłuższe i bardziej pojemne tramwaje zwiększą możliwości przewozowe dla pasażerów, nie powodując dalszego zagęszczania kursów w sieci komunikacyjnej i nadmiernego obciążenia zatłoczonych węzłów tramwajowych, a także wzrostu liczby wozokilometrów i liczby uruchamianych pociągów. Jednym z elementów, który należy uwzględnić przy podejmowaniu takiej decyzji jest ocena stanu infrastruktury i zakresu działań, które należy podjąć, aby umożliwić przejazd dłuższym tramwajom trasami komunikacyjnymi Poznania. W latach 1988 - 1995 po Poznaniu kursowały już tramwaje zestawione z trzech wagonów typu 105Na. Od 1 stycznia 1993 r. przeprowadzono prawdziwą rewolucję komunikacyjną związaną z wprowadzeniem taryfy czasowej i biletów przesiadkowych. Pozwoliło to ograniczyć ilość linii tramwajowych z 20 do 13, w zamian wyrównano częstotliwość kursowania wszystkich tramwajów, aby zapewnić równomierną ofertę przewozową i połączenia przesiadkowe. Rozwiązanie to pozwoliło na rozpięcie kilkunastu utworzonych wcześniej pociągów trójwagonowych, z powrotem do zestawów dwuwagonowych. Ilość zmian, która zaszła w ciągu ostatnich 20-lat w przestrzeni miejskiej miasta Poznania powoduje konieczność zbadania infrastruktury, aby przygotować ją ponownie na możliwość uruchamiania tramwajów o długości 42-45 m. (Inforail)

Komentarze