Łódź Fabryczna była wzorowana na dworcu w Lyonie

Podczas ubiegłotygodniowej konferencji „Wzornictwo przemysłowej a kolej” odbyła się debata o dworcach kolejowych. Głos w dyskusji zabrała Anna Federowicz – Tomaszewska, architekt z TBT Pracownia Architektury i Urbanistyki, która opowiedziała o założeniach dworca Łódź Fabryczna, przyświecających projektantom tego obiektu.daniem Anny Fedorowocz – Tomaszewskiej, kolej ma wpływ na rozwój miast. O dworcu należy myśleć jako o centrum komunikacyjnym, ponieważ łączy m.in. kolej, autobus, taksówki i rowery.
– W Lyonie buduje się parkingi rowerowe po 1500 miejsc. Dworzec Gare de Lyon-Part-Dieu powstał w latach 70 i spowodował rozwój tego miasta, rewitalizację i napędzenie nowych firm. Budowa Łodzi Fabrycznej również miała takie cele – mówi Anna Fedorowicz. – Jednak w Lyonie popełniono jeden błąd urbanistyczny, ponieważ na dwóch poziomach zorganizowano ciąg całej komunikacji. Zgodnie z dzisiejszymi trendami nie należy tego separować – dodaje.
Kolej powinna być przyczyną rozwoju miast oraz okolic dworca. Łódź Fabryczna ma docelowo przyjmować do 200 tys. pasażerów dziennie. Projektanci dworca myśleli o przyszłości obiektu, ponieważ po połączeniu go tunelem z dworcem Łódź Kaliska przestanie być stacją końcową i będzie przyjmował dodatkowych pasażerów.
– W Lyonie burzone są biurowce, aby powstał plac publiczny. Ideą Łodzi Fabrycznej było połączenie dworca z nowym centrum miasta o powierzchni 100 ha. Liczyliśmy, że dzięki Łodzi Fabrycznej miasto się rozwinie. Powinno być to przyczyną rewitalizacji terenów poindustrialnych – dodaje Anna Fedorowicz.
Konferencja „Wzornictwo przemysłowe a kolej” poświęcona jest projektowaniu dworców, stacji kolejowych taboru i systemów sprzedaży biletów. Wkrótce zamieścimy kolejne relacje z tego wydarzenia. (Radio Łódź)

Komentarze