Projekt budowy Kolei Arktycznej nabiera kształtów

Finlandia i Norwegia w styczniu ogłoszą propozycje harmonogramu budowy Kolei Arktycznej, czyli trasy kolejowej z Rovaniemi w Finlandii do Kirkenes w Norwegii.Wiosną grupa robocza powołana przez ministerstwa transportu, składająca się z fińskich i norweskich ekspertów rozpoczęła analizę przejścia linii kolejowej. Decyzje dotyczące budowy lub wyboru ostatecznej trasy nie zostały jeszcze podjęte. W styczniu 2019 r. grupa opublikuje sprawozdanie z propozycjami etapów budowy i harmonogramem realizacji projektu Kolei Arktycznej. Program inwestycji obejmuje między innymi wpływ projektu na życie Lapończyków - rdzennych mieszkańców północy, hodowlę reniferów, środowisko naturalne, a także kwestie uzyskiwania pozwoleń, koszt projektu oraz strukturę jego finansowania. Przebieg linii kolejowej przez Oulu (Finlandia), Rovaniemi (Finlandia) do Kirkenes (Norwegia), okazał się najkorzystniejszy z punktu widzenia logistyki - transportu drewna i minerałów wydobywanych w regionie. Długość torów powinna wynosić 445-465 km. Nowa trasa ma być uruchomiona w 2030 r. Wstępne szacunki dotyczące kosztów projektu wskazują na 3 mld euro. Według Ministra Transportu i Komunikacji Finlandii - Anne Berner, Kolej Arktyczna jest ważnym projektem europejskim, który połączy arktyczną część Europy z jej głównym lądem. Projekt powinien poprawić warunki ekonomiczne dalekiej Północy. (PAP)

Komentarze