TK Telekom i Sim Factor wykonają symulator FLIRT-a 3

Konsorcjum TK Telekom z Grupy Netia i Sim Factor nawiązało ramową współpracę i podpisało z firmą Stadler Polska kontrakt na dostawę symulatora elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT 3 dla Kolei Mazowieckich.Podpisana 29 listopada umowa obejmuje kompleksowe zaprojektowanie, wykonanie i instalację symulatora EZT. Dzięki niej Koleje Mazowieckie pozyskają kolejny symulator szkoleniowy dla swoich maszynistów. Będzie to pierwszy symulator pojazdu Stadlera w Polsce. – Nasze symulatory spełniają oczywiście wszelkie przewidziane prawem wymagania dla takich urządzeń, łącznie z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych – mówi Zdzisław Gaca, prezes TK Telekom. Urządzenie będzie się składać z immersyjnej (aktywnej) kabiny symulatora, stanowiska instruktorskiego oraz serwerów z zainstalowanym oprogramowaniem symulacyjnym. Kabina symulatora będzie wierną kopią kabiny pełnowymiarowego pojazdu FLIRT, wraz z kompletnym pulpitem, urządzeniami diagnostycznymi i oświetleniem. Urządzenia montowane w prawdziwym EZT będą dostępne dla maszynistów w symulatorze i zostaną zintegrowane w pełni z oprogramowaniem symulacyjnym. Sama kabina osadzona będzie na platformie ruchomej o 6 stopniach swobody, która poprzez swoje ruchy nie tylko poprawi jakość symulacji, odtwarzając drgania, przyspieszanie, hamowanie czy nawet wykolejenie, ale także podwyższy komfort osoby szkolonej. System wyświetlania obrazu będzie oparty o wysokowydajne monitory Ultra HD (4K) zamontowane we wnękach okiennych kabiny. Jakość i dynamika obrazu umożliwią poczucie poruszania się prawdziwym pojazdem i znacznie ułatwią prowadzenie szkoleń oraz pogłębią wrażenie realności symulacji. Symulator budowany jest na bazie autorskiego oprogramowania Sim Factor. Większośc jego komponentów ma pochodzić od polskich dostawców. – Realizacja projektu dla Kolei Mazowieckich jest dla nas, firmy z Warszawy, szczególną nobilitacją, będziemy budować symulator, na którym szkolić się będą maszyniści, odpowiadający potem za bezpieczeństwo naszych pracowników, przyjaciół i rodziny – dodaje Michał Wierzbicki, wiceprezes Sim Factor. Istotnym elementem całości rozwiązania jest oprogramowanie symulacyjne. Wytwarzane jest ono przez producenta we własnym zakresie, co umożliwia doskonałe odwzorowanie polskiej specyfiki tras i infrastruktury kolejowej oraz zapewnia wysoki poziom dostosowania do polskich instrukcji i wymogów formalno-prawnych. Symulator FLIRT-a wyposażony będzie w około 360 km mazowieckich tras kolejowych. Zwirtualizowane zostaną nie tylko tory, wskaźniki czy semafory, ale też obiekty inżynieryjne jak budynki, dworce, perony oraz przejazdy. Szczególny nacisk położony został na istotne dla maszynistów odwzorowanie pasa wzdłuż torów, aby mogli odnaleźć charakterystyczne dla siebie elementy architektury i krajobrazu wspomagające proces pamięciowego przyswajania szlaku. Bardzo szczegółowo pokazane zostaną warunki pogodowe tj. zachmurzenie, deszcz, śnieg, mgła z uwzględnieniem daty i godziny wpływających na pozycję słońca, księżyca, a nawet gwiazd. Mechanizmy te w przyszłości pomogą odwzorować różnego rodzaju zdarzenia niebezpieczne, incydenty drogowe czy wypadki w najwyższym poziomie realności (np. efekt oślepienia). – Jednym z kluczowych elementów szkolenia, dostępnym w symulatorze będą scenariusze szkoleniowe, obejmujące nie tylko wymagania stawiane symulatorom przez Urząd Transportu Kolejowego, tj. typowe usterki, zdarzenia czy incydenty. Scenariusze obejmują również zdarzenia nietypowe w postaci awarii infrastruktury kolejowej oraz symulowane błędy ludzkie – opowiada Bogusław Kowalski, wiceprezes TK Telekom. (PAP)

Komentarze