Koleje Rosyjskie RŻD chcą się zaangażować w poprawę jakości infrastruktury na terenie Serbii

Koleje Rosyjskie RŻD chcą zaangażować się w inwestycje w obszarze kolejnictwa, których celem będzie poprawa jakości infrastruktury na terenie Serbii. W związku z tym zostało zawarte memorandum, na mocy którego Rosja będzie wspierać Serbię w przebudowie linii kolejowych oraz w nadzorze inżynierskim nad projektami infrastrukturalnymi. Dokument podpisali: prezydent Rosji, szef RŻD oraz wicepremier i minister ds. budowy, transportu i infrastruktury Serbii. Memorandum o współpracy dotyczy m. in. kwestii dostaw materiałów oraz realizacji prac budowlanych dla drugiego etapu modernizacji trasy Stara Pazova – Nowy Sad. To liczący nieco ponad 40 km odcinek międzynarodowej trasy Belgrad – Budapeszt. Linia ma zostać przystosowana do eksploatacji z prędkością do 200 km/h. Stara Pazova – Nowy Sad to kolejny fragment międzynarodowej linii Belgrad – Budapeszt, który zostanie wyremontowany. Prace rozpoczną się w tym roku również na odcinku Nowy Sad – Subotica. Długość zaplanowanej do przebudowy części trasy to łącznie 108 km. Prace na tym odcinku będą przeprowadzone przez konsorcjum, w skład którego wchodzą firmy: China Railway International oraz CCCC. Są one już zaangażowane w budowę odcinka Belgrad – Stara Pazova. Realizacja tej części projektu potrwa jeszcze trzy lata. Po zakończeniu budowy pociągi będą mogły rozpędzać się do prędkości 120 km/h na odcinku Belgrad – Batajanica, natomiast z Batajanicy do miejscowości Stara Pazova nawet do 200 km/h. Serbska część trasy ma długość 184 km, a łączny dystans między Belgradem a Budapesztem to 350 km. Prace po serbskiej stronie trasy ruszyły 28 listopada 2017 roku. Jest to pierwszy transgraniczny projekt realizowany wspólnie przez Serbię, Węgry oraz Chiny, poprzedzony trójstronnymi porozumieniami. Teraz w modernizację zaangażowała się również Rosja. Cała inwestycja – po stronie serbskiej oraz węgierskiej – ma kosztować ok. 3 mld 800 mln dolarów.Memorandum podpisane między przedstawicielami Rosji i Serbii obejmuje także inne projekty. RŻD ma zaangażować się m.in. w modernizację liczącej 210 km trasy Valjevo – Vrbnica. Koleje rosyjskie mają zbudować na terenie Serbii centrum sterowania, z którego będzie można zarządzać ruchem kolejowym na terenie całego kraju. W ciągu ostatnich czterech lat Rosja zmodernizowała na terenie Serbii około 200 km linii kolejowych. (Rynek Kolejowy)

Komentarze