Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych Flirtów

Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych Flirtów Fot. Koleje Mazowieckie Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych Flirtów Koleje Mazowieckie odebrały pierwsze pudła wagonów nowych Flirtów Dwa pierwsze z sześciu zamówionych w maju 2018 roku pięcioczłonowych Flirtów 3, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudnia 2019. Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału 2020 roku. Zgodnie z umową ramową Stadler wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych. Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Delegacja Kolei Mazowieckich dokonała na miejscu odbioru pudła wagonu pomalowanego, pudła przed malowaniem, a także podwozia jednego z wagonów. – Realizacja zamówienia na pierwszych sześć pociągów FLIRT przebiega zgodnie z planem. Dokonaliśmy szczegółowej weryfikacji parametrów technicznych, w szczególności wymiarów wagonów, jakości spawów, czy też grubości powłok lakierniczych. Jesteśmy zadowoleni z jakości produktu firmy Stadler – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM. Pudła pociągów Flirt są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227). Wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS. – Niższa masa pojazdu to niższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty są szczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat – podkreśla Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska. Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo. Umowa na dostawę pierwszych 6 pojazdów, z kontraktu przewidującego zakup 71 ezt, została podpisana w maju ubiegłego roku. Jej wartość to 205,8 mln zł (brutto). Kwota obejmuje nie tylko zakup pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników. Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł. (Rynek Kolejowy)

Komentarze