Komisja Europejska przyjmuje środki awaryjne dotyczące bezpieczeństwa kolei na wypadek braku porozumienia ws. Brexitu

Komisja Europejska przyjmuje środki awaryjne dotyczące bezpieczeństwa kolei i jakości sieci połączeń na wypadek braku porozumienia ws. Brexitu. Biorąc pod uwagę rosnące ryzyko wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej w dniu 30 marca tego roku bez zawarcia porozumienia (scenariusz braku porozumienia), Komisja Europejska przyjęła 12 lutego wniosek mający na celu złagodzenie poważnych skutków takiego scenariusza dla transportu kolejowego i jakości sieci połączeń między UE a Wielką Brytanią. Jak informuje KE, przedstawiony wniosek zapewni ważność autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa w odniesieniu do niektórych części infrastruktury kolejowej przez ściśle ograniczony okres trzech miesięcy, aby umożliwić wprowadzenie długoterminowych rozwiązań zgodnych z prawem UE. Dotyczy to w szczególności tunelu pod kanałem La Manche i będzie uzależnione od tego, czy Wielka Brytania utrzyma normy bezpieczeństwa identyczne z wymogami UE. Zapewni to ochronę pasażerów i bezpieczeństwo obywateli oraz pozwoli uniknąć poważnych zakłóceń w transgranicznych przewozach kolejowych i usługach dowozu po wystąpieniu Wielkiej Brytanii z UE. Oprócz tego wniosku istotne jest również, aby zainteresowane przedsiębiorstwa i organy krajowe kontynuowały wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi licencji maszynisty, dostępu do rynku, a także certyfikatów i autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa wymaganych do prowadzenia działalności w UE. Wniosek wynika z apeli Rady Europejskiej (art. 50), z listopada i grudnia 2018 r. wzywających do intensyfikacji prac przygotowawczych na wszystkich szczeblach oraz z przyjęcia przez Komisję 19 grudnia 2018 r. planu działania awaryjnego. Do tej pory zaproponowano 19 środków ustawodawczych i opublikowano 88 zawiadomień dotyczących gotowości na brexit. Co istotne, środki awaryjne nie złagodzą – i nie mogą złagodzić – ogólnych skutków brexitu bez porozumienia - podkreśla Komisja. Nie zrekompensują też w żaden sposób braku gotowości ani nie zapewnią warunków tak korzystnych, jak te wynikające z członkostwa w UE, czy też jak warunki okresu przejściowego przewidziane w umowie o wystąpieniu. Wniosek ma tymczasowy charakter i ograniczony zakres i zostanie przyjęty jednostronnie przez UE. Uwzględniono w nim rozmowy z państwami członkowskimi. Komisja będzie nadal wspierać państwa członkowskie w ich pracach przygotowawczych, a także zintensyfikowała swoje wysiłki, na przykład poprzez organizowanie wizyt we wszystkich stolicach UE-27. Brak umowy w sprawie Brexitu to ogromny problem dla rynku lotniczego. Szef europejskiego producenta lotniczego, Airbusa, nazwał przeciągające niepewność postępowanie rządu Wielkiej Brytanii w sprawie brexitu “hańbą” i zapowiedział, że w przypadku wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej bez umowy, Airbus może zamknąć brytyjskie zakłady produkcyjne. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) na swej stronie internetowej zapewniło, że dalszy ruch lotniczy pomiędzy Unią Europejską w Wielką Brytanią jest i będzie możliwy, ale jednocześnie IATA wyraziła zaniepokojenie co do dalszego rozwijania tego typu połączeń. (Rynek Kolejowy)

Komentarze