PKP Cargo zaangażowało się w dwa duże innowacyjne projekty dotyczące lokomotyw

PKP Cargo zaangażowało się w dwa duże innowacyjne projekty dotyczące lokomotyw. - Bierzemy udział w dwóch kluczowych projektach - mówi o innowacjach w PKP Cargo rzecznik spółki Krzysztof Losz. Pierwszy projekt to budowa lokomotywy wodorowej. - Jest on realizowany we współpracy z Jastrzębską Spółką Węglową oraz Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu. My jako przewoźnik jesteśmy zainteresowani współpracą przy opracowaniu projektu lokomotywy, a potem jej testowaniem i zakupem - mówi rzecznik. Jak podkreśla, wodór jest “paliwem przyszłości”, które zapewni spółce z jednej strony dostęp do taniej energii, a z drugiej strony - bezemisyjnej jazdy. - Przy przetwarzaniu wodoru na energię elektryczną w ogniwach paliwowych jedynym skutkiem ubocznym jest woda - przypomina. Ma to znaczenie w polityce proekologicznej Unii Europejskiej. Drugi ważny projekt to realizowany wspólnie z Pesą i naukowcami z Poznania projekt budowy autonomicznej lokomotywy. - Autonomia wchodzi do kolei, może jeszcze nie tak szeroko jakbyśmy tego oczekiwali, ale jest wykorzystywana w niektórych krajach w metrze; Australijczycy zaczynają też prowadzić pociągi towarowe przy pomocy autonomicznych lokomotyw - mówi Krzysztof Losz. - Widzimy dużą przyszłość i duże perspektywy właśnie w wykorzystaniu systemów autonomicznych, bo to z jednej strony może podnieść poziom bezpieczeństwa, a z drugiej w jakimś stopniu rozwiąże problemy z kadrami, co jest wyzwaniem dla wszystkich spółek kolejowych - zauważa. Maszyniści są bowiem coraz starsi a wyniki naboru nie satysfakcjonują przewoźników, w związku z czym rośnie problem kadrowy związany właśnie z obsługą pociągów. (Rynek Kolejowy)

Komentarze