PKP Polskie Linie Kolejowe wykona prace modernizacyjne na połączeniu wiodącym od Górnego Śląska i Zagłębia

Umowę na modernizację stacji kolejowej Sławków, leżącej na linii nr 62 Tunel - Sosnowiec, podpisał zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To kolejna inwestycja na połączeniu wiodącym od Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w kierunku Kielc. Chodzi o część finansowanych z budżetu państwa prac dotyczących linii nr 62 i 660 relacji Tunel - Bukowno - Sosnowiec. Wiedzie nim najkrótsze odległościowo kolejowe połącznie Katowic z Kielcami. Historycznie to większa część końcowego odcinka tzw. Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (Dęblin - Radom - Kielce - Dąbrowa Górnicza). W latach 2016-2018 na liniach 62 i 660 na terenie woj. śląskiego wykonano warte łącznie 49 mln zł netto prace na odcinku Sosnowiec Główny - Dabrowa Górnicza Strzemieszyce. Obecnie prowadzone są w tym rejonie warte ok. 40 mln zł netto roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Wschodnia. Według wtorkowej informacji PLK kolejna dotycząca linii nr 62 inwestycja obejmuje przebudowę stacji Sławków (na wschód od Dąbrowy Górniczej). Zakładane jest m.in. zastąpienie tamtejszego peronu wyspowego dwoma wyższymi, jednokrawędziowymi. Przewidziano kompleksową wymianę torów i sieci trakcyjnej, dwunastu rozjazdów, mostu i przejazdu kolejowo-drogowego w obrębie stacji. Powstać ma nowa nastawnia z komputerowymi urządzeniami sterowania ruchem. Wartość zaplanowanych na lata 2019-2020 prac na stacji Sławków to prawie 35 mln zł (netto - PAP). Według informacji, zamieszczonej 10 stycznia br. na platformie zamówień PLK, za najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na te roboty uznano złożoną przez konsorcjum firm Eco-Baza i STOR, z ceną 42,7 mln zł brutto. Zamawiający założył budżet 48,5 mln zł brutto. W przetargu spłynęło łącznie 10 ofert. Zgodnie z wtorkową informacją PLK w ramach dotychczasowej modernizacji linii nr 62 i nr 660 Tunel - Sosnowiec prace na terenie woj. śląskiego wykonano na dwóch odcinkach: Sosnowiec Główny - Sosnowiec Dańdówka oraz Sosnowiec Dańdówka - Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce. Ich zakres obejmował wymianę 17 km torów, przebudowę sieci trakcyjnej, przejazdów kolejowo - drogowych, a także wymianę rozjazdów, konserwację obiektów inżynieryjnych i przebudowę urządzeń sterowania ruchem. To nie jedyne remonty we wschodniej części obszaru określanego przez PLK jako Górnośląski Okręg Przemysłowy. Przebudowywana jest tam m.in. ważna dla ruchu towarowego linia nr 171, łącząca tzw. posterunek Katowice Panewnik (w rejonie katowickiej dzielnicy Brynów) ze stacją kolejową Dąbrowa Górnicza Towarowa. W obrębie linii nr 171 wykonano już m.in. warte 32 mln zł prace przy przebudowie urządzeń sterowania ruchem oraz budowie nowej i modernizacji istniejącej nastawni na terenie stacji Dąbrowa Górnicza Towarowa. W 2017 r. za ponad 21 mln zł zakończono przebudowę torów Dąbrowa Górnicza Towarowa - Dąbrowa Górnicza Wschodnia i Dąbrowa Górnicza Towarowa - Kozioł. W ub. roku za ponad 52 mln zł rewitalizowano odcinek Kozioł - Dąbrowa Górnicza Wschodnia - Dorota - Juliusz. Na początku lutego br. PLK ogłosiły szacowany na 61,5 mln zł netto przetarg na przebudowę stacji Sosnowiec Dańdówka, którą przecinają zarówno linia nr 62, jak i linia nr 171. W systemie projektuj i buduj do października 2021 r. mają tam zostać wymienione tory, sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania. Projekt przewiduje też przebudowę nastawni w Dąbrowie Wschodniej i na posterunku Kozioł. (TG.pl)

Komentarze