Rekordowy 2018 rok transportu intermodalnego

W 2018 roku przetransportowano koleją ponad 17 mln ton ładunków intermodalnych. W porównaniu z 2017 r. masa przewiezionych towarów wzrosła o ponad 15%. Udział intermodalu w rynku przewozów towarowych wyniósł 6,8% wg masy i 10,3% wg pracy przewozowej – informuje UTK. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2018 roku wzrosła o 2,3 mln ton. Praca przewozowa wyniosła 6,2 mld tono-km i wzrosła o ok. 0,8 mld tono-km. – Rok 2018 zakończył się historycznym rekordem jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów w transporcie intermodalnym. Wzrosła ona o ponad 15%, licząc rok do roku. To doskonały wynik, ponieważ wzrost całej masy towarów przewiezionych przez kolej w 2018 r. wyniosła 4%. Czyli intermodal rozwijał się dużo szybciej – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dane zebrane przez UTK wskazują na rosnący potencjał transportu intermodalnego. Dla dalszego wzrostu istotne jest m.in. zapewnienie odpowiednich parametrów infrastruktury liniowej oraz usługowej – dodaje. W 2018 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych: przewieziono koleją 1 894 tys. TEU (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU). Porównując strukturę przewożonych jednostek, w 2018 r. podobnie jak w latach poprzednich dominowały kontenery 20- i 40-stopowe, które stanowiły 95% wszystkich przetransportowanych jednostek. Urząd Transportu Kolejowego przygotował krótkie opracowanie dotyczące przewozów intermodalnych w 2018 r. przedstawiające ten segment rynku. Analiza UTK dotycząca transportu intermodalnego na kolei w 2018 r. dostępna jest pod tym linkiem. Jak czytamy w opracowaniu, podobnie, jak w latach poprzednich w 2018 r. największy udział w transporcie intermodalnym miało PKP Cargo, zarówno pod względem masy, jak i wykonanej pracy przewozowej (odpowiednio 46,5% i 52,3% udziału w rynku). Z roku na rok rośnie jednak znaczenie innych uczestników w tym segmencie rynku. Znaczący udział wśród pozostałych przewoźników pod względem przewiezionej masy w transporcie intermodalnym w 2018 r. zanotowały: Captrain Polska należący do francuskiej grupy kapitałowej SNCF, DB Cargo Polska, PCC Intermodal i LTE Polska. Ich łączny udział w rynku, biorąc pod uwagę przewiezioną masę, wyniósł 37,3%. Biorąc pod uwagę wykonaną pracę przewozową to poza PKP Cargo, najwyższy udział w rynku pod tym względem miały spółki Captrain Polska, DB Cargo Polska, PCC Intermodal oraz LTE Polska. Łączny udział tych przewoźników wyniósł 35,9%. Zwraca uwagę systematycznie rosnący udział w rynku Captrain Polska. Na koniec 2018 r. spółka ta osiągnęła 13,7% udziału w przewiezionej masie oraz 12,5% w wykonanej pracy przewozowej. Dla porównania w 2017 r. było to 8,7% udziału w przewiezionej masie oraz 7,3% w wykonanej pracy przewozowej, a w 2016 r. odpowiednio 6,5% i 6,4%. Rekordowy rok w intermodalu Fot. Mateusz Janiak, SM42.pl W 2018 roku przetransportowano koleją ponad 17 mln ton ładunków intermodalnych. W porównaniu z 2017 r. masa przewiezionych towarów wzrosła o ponad 15%. Udział intermodalu w rynku przewozów towarowych wyniósł 6,8% wg masy i 10,3% wg pracy przewozowej – informuje UTK. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że masa ładunków w transporcie intermodalnym w 2018 roku wzrosła o 2,3 mln ton. Praca przewozowa wyniosła 6,2 mld tono-km i wzrosła o ok. 0,8 mld tono-km. – Rok 2018 zakończył się historycznym rekordem jeśli chodzi o masę przewiezionych towarów w transporcie intermodalnym. Wzrosła ona o ponad 15%, licząc rok do roku. To doskonały wynik, ponieważ wzrost całej masy towarów przewiezionych przez kolej w 2018 r. wyniosła 4%. Czyli intermodal rozwijał się dużo szybciej – zauważa Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dane zebrane przez UTK wskazują na rosnący potencjał transportu intermodalnego. Dla dalszego wzrostu istotne jest m.in. zapewnienie odpowiednich parametrów infrastruktury liniowej oraz usługowej – dodaje. W 2018 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych: przewieziono koleją 1 894 tys. TEU (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU). Porównując strukturę przewożonych jednostek, w 2018 r. podobnie jak w latach poprzednich dominowały kontenery 20- i 40-stopowe, które stanowiły 95% wszystkich przetransportowanych jednostek. Urząd Transportu Kolejowego przygotował krótkie opracowanie dotyczące przewozów intermodalnych w 2018 r. przedstawiające ten segment rynku. Analiza UTK dotycząca transportu intermodalnego na kolei w 2018 r. dostępna jest pod tym linkiem. Jak czytamy w opracowaniu, podobnie, jak w latach poprzednich w 2018 r. największy udział w transporcie intermodalnym miało PKP Cargo, zarówno pod względem masy, jak i wykonanej pracy przewozowej (odpowiednio 46,5% i 52,3% udziału w rynku). Z roku na rok rośnie jednak znaczenie innych uczestników w tym segmencie rynku. Znaczący udział wśród pozostałych przewoźników pod względem przewiezionej masy w transporcie intermodalnym w 2018 r. zanotowały: Captrain Polska należący do francuskiej grupy kapitałowej SNCF, DB Cargo Polska, PCC Intermodal i LTE Polska. Ich łączny udział w rynku, biorąc pod uwagę przewiezioną masę, wyniósł 37,3%. Biorąc pod uwagę wykonaną pracę przewozową to poza PKP Cargo, najwyższy udział w rynku pod tym względem miały spółki Captrain Polska, DB Cargo Polska, PCC Intermodal oraz LTE Polska. Łączny udział tych przewoźników wyniósł 35,9%. Zwraca uwagę systematycznie rosnący udział w rynku Captrain Polska. Na koniec 2018 r. spółka ta osiągnęła 13,7% udziału w przewiezionej masie oraz 12,5% w wykonanej pracy przewozowej. Dla porównania w 2017 r. było to 8,7% udziału w przewiezionej masie oraz 7,3% w wykonanej pracy przewozowej, a w 2016 r. odpowiednio 6,5% i 6,4%. Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorstw oferujących usługi przewozów intermodalnych. W 2018 r. przewozy intermodalne realizowało 20 przewoźników. W 2017 r. było ich 18, podczas gdy w 2016 r. na rynku intermodalnym funkcjonowało 13 spółek. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat usługi transportu intermodalnego na polskim rynku rozpoczęło więc 7 nowych przewoźników. Dominującą pozycję na rynku przewozów intermodalnych ma PKP Cargo. Jednak rynek ten jest otwarty i stwarza duże możliwości rozwoju. (Rynek Kolejowy)

Komentarze