Česke Dráhy kupują 50 ezetów i push-pulle

Koleje Czeskie (České Dráhy) zawarły umowę ramową na dostawę do 50 jednostek regionalnych ezetów, zamówiły też pięć pociągów typu push-pull. W obu przypadkach wykonawcą jest konsorcjum Škody Transportation i Škody Vagonka. Umowa ramowa ze Škodą obejmuje dostawę do 50 niskopodłogowych pojazdów elektrycznych RegioPanter o pojemności 140 miejsc siedzących. Od razu podpisano umowę wykonawczą na 31 składów wartą 3,6 mld koron. Pojazdy przeznaczone będą dla linii ekspresowej Pilzno – Cheb – Karlovy Vary (4 sztuki), dla linii P2 Klatovy – Pilzno – Beroun (11 sztuk) oraz dla regionu Vysočina (6 sztuk) i Jihočeský kraj (10 sztuk). Na torach mają się pojawić w ciągu 25 miesięcy.W przetargu rozpisanym w maju 2018 roku było dwóch oferentów. Wygrała Škoda, która zaproponowała za wykonanie całej umowy ramowej, w tym dostawę części zamiennych, 5,89 mld koron. Jednostki RegioPanter będą dwusystemowe (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC), co umożliwi ich zastosowanie na praktycznie każdej linii zelektryfikowanej w Republice Czeskiej. Możliwa będzie obsługa trakcji ukrotnionej (do 3 pojazdów). Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 160 km/ h, a moc 1360 kW. Wyposażenie obejmuje system ETCS. Jak podkreślają České Dráhy, wysokość podłogi pociągu znajdzie się na wysokości nowoczesnych peronów będą też platformy dla wózków. Ezety będą wyposażone w bezprzewodowy dostęp do Internetu, gniazdka elektryczne 230 V oraz przestrzeń dla wózków, rowerów lub dużego bagażu. Zaprojektowano system informacji audiowizualnej informujący o przebiegu podróży. Narodowy przewoźnik jednocześnie informuje o podpisaniu drugiej umowy ze Škodą – na dostawę pięciu nowoczesnych pociągów wielopiętrowych typu push-pull, które będą kursować w północnych Morawach na trasie z Ostrawy do Frýdku-Místku, Frýdlantu nad Ostravicí i Frenštáta pod Radhoštěm. W porozumieniu z województwem morawsko-śląskim wybrano koncepcję piętrowych zespołów trakcyjnych ze względu na łatwą zmianę trakcji ze spalinowej na elektryczną po planowanej elektryfikacji linii z Ostrawy w kierunku Frýdlantu. Pociągi będą wyposażone w klimatyzowane przedziały i Wi-Fi. Zamówione zestawy będą składały się z dwóch wagonów środkowych i wagonu sterowniczego o łącznej pojemności do 356 miejsc. Prędkość maksymalną określono na 160 km/h, w wyposażeniu znajdzie się system ETCS. Całkowita wartość zawartej umowy to 1,039 miliarda koron. Termin dostawy zestawów to 25 miesięcy. Źródło: Rynek Kolejowy

Komentarze