Chińskie przedsiębiorstwa z branży kolejowej coraz śmielej wchodzą na Bałkany

Chińskie przedsiębiorstwa z branży kolejowej coraz śmielej wchodzą na Bałkany. Realizują już bądź zrealizowały kontrakty w Macedonii i Serbii. Teraz chcą wejść na rynek chorwacki. Chorwatom zależy na realizacji projektu, który pomoże usprawnić transport kontenerów i innych dóbr z coraz prężniej rozwijającego się portu w Rijece, którego obsługą zainteresowani są też m.in. polscy operatorzy. Wielokrotnie podkreślało to PKP Cargo, które m.in. w tym celu poszerza park lokomotyw wielosystemowych. Memorandum w sprawie współpracy przy projektach dotyczących modernizacji infrastruktury kolejowej podpisano na konferencji w Dubrowniku, gdzie chiński przemysł przedstawiał ofertę dla szesnastu krajów wschodnio- i środkowoeuropejskich. Pierwsze porozumienie podpisano pomiędzy HŻ (Koleje Chorwackie) a spółką China Road & Bridge Corporation. Zakłada ono współpracę przy projektowaniu modernizacji i, częściowo, nowego przebiegu linii z Rijeki do Zagrzebia. Drugie porozumienie zostało podpisana pomiędzy HŻ a China Railway Eryuan Engineering Group. Zakłada ono, że kapitał chiński zaangażuje się w budowę terminali i centrów logistycznych dla lepszego wykorzystania możliwości transportu intermodalnego, w tym modernizacji linii do portów w Zadarze, Szybeniku i Splicie. Obecnie kapitał chiński jest zaangażowany w modernizację linii Belgrad – Budapeszt w sąsiedniej Serbii. Chińskie firmy brały też udział w modernizacji czarnogórskiego fragmentu kolejowej trasy Belgrad – Bar. Elektryczne zespoły trakcyjne z Państwa Środka jeżdżą już w Macedonii, a wkrótce mają zacząć jeździć w Czechach – w Leo Express. (wnp.pl)

Komentarze