PKP Intercity zamawia części zamienne do Pendolino

PKP Intercity ogłosi zamówienie na dostawę części zamiennych do elektrycznych zespołów trakcyjnych ED250 Pendolino. W ogłoszeniu o dobrowolnej przejrzystości ex ante PKP Intercity informuje o planowanym zamówieniu. Przedmiotem umowy będzie dostarczanie fabrycznie nowych części zamiennych do elektrycznych zespołów trakcyjnych ED250 Pendolino. Zostanie udzielone Alstom Konstal w procedurze negocjacyjnej bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. Jak czytamy w wyjaśnieniu do ogłoszenia, w zawartej w 2011 r. umowie na dostawę 20 ED250 Pendolino z usługą ich utrzymania wyłączone są naprawy związane ze skutkami wypadków, nieprawidłowej obsługi pojazdów, aktów wandalizmu, kradzieży lub działania siły wyższej wraz z zespołami, podzespołami i elementami użytymi do wykonania tych napraw, a także naprawy związane z uszkodzeniami pojazdów powstałymi w wyniku wadliwej infrastruktury lub nieprawidłowej eksploatacji pojazdów. – Brak części spowoduje, iż w przypadku konieczności wymiany części z ww. powodów koniecznym stanie się wyłączenie pociągu z eksploatacji – tłumaczy PKP IC. Przedmiotem zamówienia są objęte wyłącznie części zamienne wyprodukowanych przez spółki z grupy Alstom lub na zlecenie spółek z grupy Alstom. Zdaniem zamawiającego, wyłącznie Alstom Konstal jako spółka należąca do grupy Alstom, legitymuje się w Polsce licencją do sprzedaży części zamiennych do ED250 oraz korzystania z dokumentacji projektowej tychże części. Przygotowując postępowanie, PKP IC rozważało pozyskanie praw do dokumentacji części zamiennych, jednak Alstom oświadczył, że nie istnieje możliwość nabycia praw autorskich do przedmiotowej dokumentacji przez PKP Intercity, a posiadana przez przewoźnika dokumentacja nie zawiera szczegółowych informacji co do opisu parametrów i materiałów użytych do budowy pojazdów części i podzespołów. Na etapie zakupu i dostawy pojazdów PKP IC zagwarantowało sobie prawo do dokumentacji technicznej w najszerszym możliwym zakresie, nie można jednak na jej podstawie zlecić wytworzenia części zamiennych. – Części zamienne muszą być zgodne z dokumentacją pojazdu i ich wymiana podczas naprawy pojazdu powinna zostać przeprowadzona w sposób nadzorowany przez producenta w celu utrzymania parametrów pojazdu znajdujących się w dokumentacji i utrzymania ważności wszystkich wydanych przez akredytowane jednostki badawcze certyfikatów – czytamy w wyjaśnieniu. Odtworzenie dokumentacji projektowej na podstawie wyglądu, wymiarów i sposobu działania danej części ED250 nie jest możliwe ze względu na prawa autorskie do przedmiotowej dokumentacji. Piotr Mazur z biura prasowego PKP Intercity informuje "Rynek Kolejowy", że opublikowane ogłoszenie dotyczy zamówienia części potrzebnych do bieżącej obsługi utrzymaniowej pojazdów ED250. – Części te wykorzystywane są m.in. do obsługi składów uczestniczących w zdarzeniach ze zwierzyną leśną. Ich obecność w magazynie pozwala na szybkie wykonywanie bieżących napraw i sprawny powrót pojazdów na tory – wyjaśnia, dodając, że zamówienie to nie ma związku z naprawą składu ED250-002, który od dwóch pozostaje uszkodzony po kolizji, do której doszło pod Ozimkiem. Jak pisaliśmy, skład może wrócić do ruchu dopiero w 2021 roku. (Rynek Kolejowy)

Komentarze