RŻD wprowadza na tory nowe wagony

Rosyjskie Koleje Państwowe rozpoczynają sprzedaż biletów na całkowicie zmodernizowane wagony płackartne. Wagony, które są podstawą taniego przemieszczania się po Rosji, ale także w byłych Republikach Radzieckich, przeszły poważną transformację. Wagon płackartny to symbol kolei Związku Radzieckiego. Pomimo spartańskich warunków podróży, pasażerowie mają zagwarantowane miejsce leżące, co jest istotne zważywszy na odległości, jakie pokonywało się po ZSRR. Przedziały w takim wagonie nie są zamykane, leżanki na dwóch poziomach (są też od strony korytarza) oddzielone są od siebie jedynie ściankami działowymi. Nieodzownym elementem każdego z wagonów jest stała obsługa, która odpowiada za porządek w pojeździe, spełnia rolę sprzedawców w małym bistro, przydziela też pościel i dba o to, by toalety pozostały zamknięte w „sanitarnych zonach”, czyli w odległości kilku kilometrów od miejsca zatrzymania. Każdy pasażer może też liczyć na darmowy wrzątek, czyli „kipiatok”, który jest konieczny do przygotowania herbaty. Przy tym wszystkim cena za przejazd takim wagonem jest niewygórowana. Ma to jednak swoją inną cenę. Przez cały czas podróży jesteśmy zmuszeni do przebywania z wieloma innymi pasażerami, wdychania rozmaitych zapachów, z których przynajmniej część jest nieprzyjemna, a na intymność możemy liczyć jedynie wtedy, gdy przykryjemy się kołdrą. 
Osoby wyższe mogą mieć też problem z wygodnym wyciągnięciem nóg, gdyż leżanki nie są dla nich przygotowane. Problemem jest także dalece niewystarczająca wentylacja, zwłaszcza w wagonach, w których ze starości w ramach zapiekły się okna.Wagony kursują w niemal całej Rosji, a także np. na Ukrainie, Białorusi i w wielu inny republikach, które odziedziczyły poradziecki tabor kolejowy. Z jednej strony – nie spełniają już żadnych standardów współczesności, nawet na wschodzie Europy, z drugiej strony są tanią alternatywą dla innych środków transportu, dlatego pasażerowie chętnie z nich korzystają. Koleje Rosyjskie jako pierwsze poddają je tak kompleksowej modernizacji, która ma doprowadzić do ograniczenia ich wad i podtrzymania ich zalet. Do wykonania wnętrz wagonów użyto przede wszystkim nowoczesnych materiałów, które mają pozostawać estetyczne przez kolejne dziesięciolecia a przy tym mają być łatwe do czyszczenia. Istotne jest to, by nie ulegały szybkiemu zużyciu. Przy projektowaniu leżanek postawiono na umożliwienie pasażerom podróży w poczuciu większej intymności. Pojawiły się więc specjalne zasłonki, którymi możemy wygrodzić się od ogólnej przestrzeni, jest też indywidualne oświetlenie i gniazdka elektryczne z gniazdami usb. W każdym oknie są teraz rolety. Problem nieodpowiedniej wentylacji został załatwiony poprzez montaż klimatyzacji. Pojawiło też udogodnienie, którego bardzo brakowało w wagonach płackartnych: niewielka kabina prysznicowa. Pierwsze zmodernizowane wagony pojawiły się w pociągach „firmiennych” (a więc o nieco lepszym standardzie) z Rostowa nad Donem do Moskwy i z Anapy do Moskwy. RŻD zaznacza, że cena biletów na nowe płackarty nie różni się od ceny na wagony stare. Do końca 2019 roku na rosyjskich torach ma się pojawić 50 wagonów płackartnych z całkowicie odmienionym wnętrzem. (Rynek Kolejowy)

Komentarze