Autonomiczny tramwaj transportem publicznym przyszłości

Siemens Mobility zaprezentował na konferencji w Wiedniu dotychczasowe wyniki testów autonomicznego tramwaju. “Nabierająca rozpędu urbanizacja zwiększa potrzebę mobilności. Nowe technologie cyfrowe – począwszy od systemu wspomagania motorniczego aż po kierowanie autonomiczne – torują sobie drogę ku przyszłości”- podkreślono. Tramwaje zwykle funkcjonują w bardzo złożonych warunkach, w których w ciągłym ruchu są inne pojazdy szynowe, samochody, autobusy, rowery i piesi. W krytycznych punktach ruchem drogowym steruje sygnalizacja świetlna oraz inne systemy sygnalizacji. Prowadzenie tramwaju wymaga zasadniczo kierowania pojazdem za pomocą zmysłu wzorku, przy zachowaniu określonej prędkości, z zatrzymywaniem się na wyznaczonych przystankach na danej trasie, zwracaniem dokładnej uwagi na wsiadanie i wysiadanie pasażerów, jak również szybkim radzeniem sobie z nietypowymi sytuacjami lub nagłymi przypadkami.Doświadczony motorniczy jest w stanie poradzić sobie z większością sytuacji w sposób intuicyjny. Z drugiej strony, częściowo lub w pełni autonomiczny tramwaj nie męczy się, może reagować szybciej niż człowiek oraz ma szersze pole percepcji. Czujniki zastępują oczy i uszy, a w programy sterowania tramwajem wdrożono modele rozpoznawania wzorów, podstawowe wzory zachowań i reakcji. Jednakże, ludzką intuicję i doświadczenie da się ustandaryzować jedynie w ograniczonym zakresie, a przecież nie każdą sytuację da się przewidzieć. System sterowania tramwajem musi być więc stopniowo programowany tak, aby mógł reagować elastycznie w każdej nowej sytuacji. Oprogramowanie musi nauczyć się podejmować decyzje z szybkością błyskawicy – lub prosić o wsparcie- podkreślono na konferencji.Rozwój i szkolenie tramwaju autonomicznego może odbywać się jedynie stopniowo. Aby móc zaoferować operatorom transportowym szybkie korzyści, Siemens Mobility zastosował do rozwoju podejście stopniowe. Stosunkowo często występującymi kolizjami są zderzenia tylne z tramwajami, powodujące szkody w wysokości milionów euro. Chcąc rozwiązać ten problem, firma Siemens Mobility jako krok pierwszy opracowała i wprowadziła system ostrzegania o kolizji, który wykorzystuje dane uzyskiwane z radaru i kamer. Siemens Mobility wyposażyła tramwaj Combino obsługiwany przez miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne w Ulm (Stadtwerke Ulm) w nowy system wsparcia motorniczego (Tram Assistant). Pracę nad tym systemem trwały w latach 2015-2018- słyszymy. Wyposażony w czujniki system Siemens Tram Assistant monitoruje przestrzeń przed pojazdem, ostrzega o nieuchronnie zbliżającej się kolizji z innym tramwajem lub samochodem i nie dopuszcza do tej kolizji za pomocą trzech różnych sposobów interwencji. Pierwsza forma interwencji zakłada, że kierujący pojazdem usłyszy sygnał ostrzegawczy. Ostateczne rozwiązanie, w braku reakcji motorniczego na daną sytuację, powoduje włączenie się systemu automatycznego hamowania. Motorniczy może w każdej chwili zrezygnować z hamowania automatycznego i przejść na sterowanie ręczne. Systemy są lub będą instalowane w tramwajach Combino i Avenio Siemensa dla miast takich jak Ulm, Haga, Brema, czy Kopenhaga. Źródło: Nakolei

Komentarze