Boom w transporcie lokalnym i dalekobieżnym w Niemczech trwa


Boom w transporcie lokalnym i dalekobieżnym w Niemczech trwa. Popyt na pociągi Deutsche Bahn (DB) nadal rósł w pierwszej połowie 2023 r. - w dwucyfrowym tempie. Deutschlandticket wzmocnił ten trend już w pierwszych dwóch miesiącach sprzedaży z około jedenastoma milionami abonentów w transporcie regionalnym w całej branży. W porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 r., praca przewozowa kolejowego transportu pasażerskiego w Niemczech wzrosła jeszcze silniej niż liczba pasażerów - a tym samym liczba kilometrów, które podróżni pokonali pociągiem w sposób przyjazny dla klimatu. DB Fernverkehr osiągnęła nawet rekord wszech czasów w zakresie wydajności przewozów.Pomimo trudniejszego otoczenia operacyjnego, takiego jak utrzymująca się inflacja i spadki cen na międzynarodowych rynkach przewozów towarowych, Grupa DB jako całość po raz kolejny osiągnęła dodatni wynik operacyjny (skorygowany EBIT) w wysokości 331 mln euro w pierwszej połowie roku. Zysk operacyjny spadł jednak o ponad 500 mln euro (około 62 procent) w porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 roku, również ze względu na wysokie wydatki początkowe DB na ulepszenia infrastruktury. Przychody Grupy (skorygowane) wyniosły około 25 mld euro w pierwszej połowie 2023 r. (w tym samym okresie poprzedniego roku: około 28 mld euro).W podstawowej działalności DB, System Network Rail, wszystkie oddziały zwiększyły swoje przychody w pierwszej połowie 2023 r., W niektórych przypadkach znacznie. Przyczynił się do tego wzrost popytu w transporcie pasażerskim. Ponad 808 milionów pasażerów podróżowało koleją w transporcie regionalnym w Niemczech w pierwszej połowie 2023 r. - o około 11,5 procent więcej niż w pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. W tym samym okresie z usług dalekobieżnych DB skorzystało ponad 68 milionów pasażerów, co stanowi wzrost o ponad 9 milionów pasażerów lub 15,4 procent. Wzrost jest szczególnie widoczny w wynikach przewozowych, które uwzględniają również długość podróży i są mierzone w tzw. pasażerokilometrach: z około 21,7 miliardami pasażerokilometrów DB Fernverkehr znacznie przekroczyła półrocze poprzedniego roku (18,3 miliarda pasażerokilometrów) i rekordowe półrocze 2019 r. Pod względem zysku operacyjnego DB Fernverkehr poprawiła się o ponad 130 milionów euro w pierwszej połowie 2023 roku. Kolejowa spółka zależna DB Cargo nadal przynosi straty. Negatywny wpływ miało między innymi pogorszone otoczenie konkurencyjne dla kolejowego transportu towarowego ze znacznie wyższymi cenami energii elektrycznej w porównaniu z cenami paliwa i niską dynamiką rynku. Ogólnie rzecz biorąc, Systemverbund Bahn odnotował stratę w wysokości 339 mln euro w pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku. Największym czynnikiem były znacznie wyższe wydatki jednostki biznesowej DB Netze Track na ulepszenia infrastruktury. Przy około 558 milionach pociągokilometrów, wyniki operacyjne sieci kolejowej utrzymały się na bardzo wysokim poziomie w pierwszej połowie 2023 roku. W porównaniu z pierwszymi sześcioma miesiącami 2022 r. spadła nieznacznie o 0,9%. Źródło: DB AG / Kurier Kolejowy

Komentarze