ČD wprowadza do eksploatacji specjalne wagony z panoramicznym widokiem


W Europie istnieje tylko dwanaście podobnych wagonów panoramicznych. Po raz pierwszy zostały one wykorzystane w Czechach. ÖBB wykorzystuje je na trasie EuroCity Porta Moravica Graz - Břeclav - Ostrava - Przemyśl na podstawie umowy ze szwajcarskim partnerem SBB. Szwajcarskie Koleje Federalne SBB zakupiły w 1991 roku tylko 12 egzemplarzy serii Apm61 Panorama. Były one przeznaczone dla pociągów EuroCity podróżujących przez regiony z atrakcyjnymi widokami na urzekające górskie krajobrazy lub doliny rzek, takie jak Alpy lub dolina Renu. SBB wykorzystywało je na trasach ze Szwajcarii do Włoch, Francji, Niemiec, Holandii i Austrii. Obecnie obsługują sezonowy pociąg turystyczny na starej linii przez przełęcz Gotthard, Gotthard Panorama Express, i kursują na trasach EC Transalpin Zurich-Graz i EC 8/9 Zurich-Hamburg. Obecnie są one również wykorzystywane w połączeniach EC 104 / 105 Porta Moravica Graz - Przemyśl, również w przeciwnym kierunku. Usługa ta obejmuje bardzo atrakcyjną i najstarszą kolej górską na świecie, Semmeringbahn w Austrii. Trzydziestoletnie wagony są przeznaczone do dalekobieżnych przewozów międzymiastowych. Są klimatyzowane i mają 54 miejsca siedzące. Mogą podróżować z prędkością do 200 km/h. W 2010 r. zostały zmodernizowane, m.in. wyposażono je w gniazdka 230 V do zasilania przenośnej elektroniki podróżnej, takiej jak laptopy, tablety i telefony komórkowe. Są one produkowane przez szwajcarską firmę Schindler Waggon AG. Według producenta, duże łukowate okna panoramiczne zapewniają pasażerom do 90% lepszą widoczność niż w konwencjonalnym samochodzie, a kąt, z którego mogą widzieć na zewnątrz, jest od 25% do 40% szerszy. Ponadto podłoga w samochodzie panoramicznym jest wyższa niż w konwencjonalnym samochodzie, dzięki czemu pasażerowie mają nieco lepszy widok nawet podczas jazdy wokół ekranów akustycznych.

Komentarze