EBOR udzieli Kolejom Mołdawskim pożyczki na remont linii do Ukrainy


Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) pożyczy 23 mln euro Kolejom Mołdawskim na wsparcie rewitalizacji dwóch kluczowych odcinków linii kolejowych w krajowym korytarzu kolejowym Północ-Południe, w ramach unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarności mającej na celu poprawę transportu do i z Ukrainy. Projekt przyspieszy rozwój gospodarczy Mołdawii, a jednocześnie ułatwi szybszy i sprawniejszy transport towarów z Ukrainy do Unii Europejskiej przez kandydującą do UE Mołdawię. Trasy żeglugowe do i z Ukrainy, która jest głównym producentem żywności, zostały naruszone od czasu inwazji Rosji na pełną skalę w zeszłym roku, nadając strategiczne znaczenie modernizacji innych tras w celu utrzymania światowego bezpieczeństwa żywnościowego. Ponieważ przewiduje się, że ruch drogowy i kolejowy między Ukrainą a Unią Europejską jeszcze bardziej wzrośnie po rozpoczęciu odbudowy Ukrainy, projekt przyciągnął również dotację inwestycyjną w wysokości do 20 mln euro z Unii Europejskiej za pośrednictwem instrumentu „Potrzeby polityki zagranicznej”. Prezes EBOR Odile Renaud-Basso i wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis podpisali umowę o wsparciu projektu na dorocznym spotkaniu EBOR w zeszłym miesiącu. Dyrektor Biura EBOR w Mołdawii Angela Sax podpisała dziś umowy pożyczki i dotacji z Ministrem Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Lilianą Dabija. Ostateczne dofinansowanie w wysokości 28 mln euro dla projektu o wartości 71 mln euro będzie pochodzić od Kolei Mołdawskich (Calea Ferata din Moldova, CFM), które będą odpowiedzialne za realizację projektu. Projekt ma na celu zwiększenie potencjału logistycznego i tranzytowego Mołdawii oraz zwiększenie wydajności operacyjnej dzięki ulepszonej infrastrukturze regionalnej poprzez odbudowę infrastruktury kolejowej najpierw na odcinku kolejowym Valcinet – Balti – Ungheni w Mołdawii, a następnie, w drugiej fazie prac, na odcinku Kiszyniów – Cainari korytarza. Ze środków EBOR oraz dotacji unijnej zostanie sfinansowane pozyskanie materiałów potrzebnych do rekultywacji odcinków linii. Projekt zwiększy bezpieczeństwo żywnościowe, ułatwiając ukraińskim towarom dotarcie do największego czynnego portu na Morzu Czarnym, Konstancy, a także do portów w Rumunii, Mołdawii i na Ukrainie, w Galati, Reni, Ismail i Giurgiulesti. Mają one łączną zdolność operacyjną, która może wchłonąć znaczną część potrzeb eksportowych Ukrainy — napisano w komunikacie. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze