Hitachi Rail zakończyło pierwszą fazę produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych z bateryjno-spalinowym napędem


Hitachi Rail zakończyło pierwszą fazę produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych z dodatkowym bateryjno-spalinowym napędem. Łącznie dla Kolei Włoskich może powstać nawet 135 takich pojazdów. Hitachi pochwaliło się właśnie ukończeniem produkcji 20 pojazdów „Blues” dla Trenitalii z bardzo nietypowym napędem (ich nazwa handlowa, przedstawiona przez Hitachi Rail to Massacio). Zespoły trakcyjne przygotowano do kursowania na liniach zelektryfikowanych i tam będą używać klasycznego napędu elektrycznego z prądem pobieranym przez pantograf z sieci napowietrznej. Ale będą mogły też z takich linii zjechać i poruszać się po trasach gdzie sieci trakcyjnej nie ma. W tym celu będą korzystać z napędu hybrydowego – akumulatorowo-spalinowego. Aby zmniejszyć emisję spalin rozruch pojazdów ze stacji będzie odbywać się wyłącznie z wykorzystaniem baterii. Po wyjeździe z peronów załączy się silnik spalinowy. Akumulatory można ładować zarówno z silnika spalinowego jaki z sieci trakcyjnej. Rozwiązanie umożliwi Trenitalii łączenie relacji pociągów. To samo dzieje się na przykład na Pomorzu Zachodnim, gdzie dwunapędowe Impulsy Newagu przemieszczają się teraz w nowych relacjach, zarówno „pod drutem” jak i na liniach zelektryfikowanych. Przykład takiej relacji to na przykład Szczecin – Koszalin przez Kołobrzeg.Hitachi Rail podały, że pociągi Blues z tego zamówienia (nazywane „trybrydami”) zmniejszają emisję dwutlenku węgla i zużycie paliwa o 50% w porównaniu ze standardowymi pociągami z silnikiem Diesla. Zaletą ma być lepsze przyspieszenie pojazdu przy odjazdach ze stacji, dzięki wykorzystaniu baterii. Pojazd może rozpędzić się do 160 km/h w trybie elektrycznym, posiada ETCS. – Dzięki zasilaniu bateryjnemu podczas podróży przez niezelektryfikowane obszary miejskie pociąg może wyeliminować emisje, w tym szkodliwy tlenek azotu (NOx), jednocześnie zmniejszając poziom hałasu. System DAS (system doradczy dla maszynisty) pociągu Masaccio pomaga również ograniczać emisje, określając optymalną prędkość w celu zapewnienia realizacji rozkładu jazdy i jednocześnie zmniejszenia zużycia energii. Dodajmy, że pociągi Masaccio są wykonane w 93% z materiałów nadających się do recyklingu – podał producent. – Około 40% linii regionalnych w Europie jest niezelektryfikowana. Technologia akumulatorowo-hybrydowa jest dla nich idealna. Wiemy, że konsumenci coraz częściej przywiązują wagę do zrównoważonego rozwoju w swoich wyborach dotyczących podróży. Pociągi takie jak Masaccio zapewniają wygodną, czystą i wydajną kolej jako opcję podróży w całej Europie – powiedział Luca D’Aquila, dyrektor operacyjny Hitachi Rail Group.Zrealizowane zamówienie na 20 trzy i czteroczłonowych pojazdów stanowi część umowy ramowej o wartości 1,23 mld euro na budowę maksymalnie 135 pociągów. Pociągi zamówiono do realizacji połączeń regionalnych na Sycylii, Sardynii, w Kalabrii, Toskanii, Lacjum i Friuli-Wenecji Julijskiej. W większości z nich zastąpią autobusy szynowe Fiata produkowane w latach 90-tych. (Rynek Kolejowy)

Komentarze