KE przedstawiła projekt regulacji jednolitego obszaru kolejowego


Komisja Europejska przedstawiła pakiet legislacji mających przyspieszyć dekarbonizację transportu towarowego poprzez zwiększenie udziału kolei w przewozach cargo i wprowadzenie na drogi zeroemisyjnych ciężarówek. Organizacje branżowe poparły propozycję wprowadzenia jednolitego obszaru kolejowego, choć mają zastrzeżenia do zmian regulacji transportu drogowego. KE przedstawiła 11 lipca dwa projekty regulacji. Pierwsza dotyczy reformy zarządzania przepustowością linii kolejowych, w ramach które utworzony zostanie jednolity europejski obszar kolejowy. Obecnie rozkłady jazdy przygotowywane są oddzielnie przez każdego krajowego zarządcę infrastruktury a ich koordynacja często kuleje, co powoduje że pociągi muszą czekać nieraz wiele godzin na możliwość przekroczenia granicy. Szczególnie duże problemy z przekraczaniem granic pojawiają się w czasie zamknięć torowych podczas prac remontowych, które również nie są koordynowane. Utworzenie jednolitego obszaru kolejowego zreformuje sposób układania rozkładów jazdy dla pociągów międzynarodowych, co zwiększy przepustowość linii kolejowych. Nowa dyrektywa zakłada powołanie Europejskiej Sieci Zarządców Infrastruktury, która będzie koordynować układanie rozkładów jazdy oraz wspierać zarządzanie ruchem kolejowym w sytuacjach kryzysowych. Wprowadzone zostaną także wytyczne dla inteligentnego zarządzania przepustowością w oparciu o nowoczesne narzędzia cyfrowe. Źródło: Materiał prasowy

Komentarze