Koleje Mazowieckie odebrały już wszystkie pojazdy z rekordowego zamówienia na 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) typu ER160 FLIRT. Tym samym umowa ramowa podpisana w 2018 r. z siedleckim producentem taboru - firmą Stadler Polska została zrealizowana w całości. Kontrakt opiewał na ponad 2 mld zł.24 lipca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu zostały podpisane końcowe protokoły techniczne dwóch ezt FLIRT o numerach 60 i 61. Zostały one wyprodukowane w ramach ostatniej, piątej umowy wykonawczej, zawartej w kwietniu 2022 r. Jej wartość to ponad 530 mln zł brutto, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 to ponad 215 mln zł. Tym samym w parku taborowym KM są już wszystkie zamówione nowoczesne, pięcioczłonowe pojazdy serii ER160 FLIRT produkcji Stadlera. Wartość tego rekordowego zamówienia to ponad 2 mld zł, dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło niemal 727 mln zł, a dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 96 mln zł. W 2017 roku Spółka Koleje Mazowieckie ogłosiła przetarg na zakup aż 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania. Było to największe dotychczas zamówienie na pojazdy szynowe na polskim ryku. W styczniu 2018 r. została podpisana umowa z wyłonionym wykonawcą - spółką Stadler Polska.
Pierwsze pojazdy typu FLIRT najnowszej generacji zostały dostarczone już w czerwcu 2020 r., czyli po niespełna dwóch latach od zamówienia.
– Jestem dumny, że udało się zrealizować tę umowę w całości, a nawet kilka dni przed zaplanowanym terminem. Szczególnie, że nie był to okres stabilizacji gospodarczo–politycznej, ale dynamicznych zmian związanych m.in. z pandemią czy z wybuchem wojny
za naszą wschodnią granicą. Tym bardziej cieszę się, że osiągnęliśmy to, co było zaplanowane. Zgodnie z założeniami strategii Spółki inwestujemy w zakup nowoczesnych pojazdów i sukcesywnie wycofujemy z eksploatacji te najstarsze. Dziękuję wszystkim za zaangażowanie w realizację tego, tak ważnego dla nas projektu. Dzięki tym nowoczesnym pojazdom zwiększy się bezpieczeństwo i jakość pasażerskiego transportu kolejowego na Mazowszu – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu KM.
Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich to pojazdy o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Są wyposażone w urządzenia ETCS poziomu 2 i spełniają wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Jednoprzestrzenne składy posiadają przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu, a także wysokiemu udziałowi niskiej podłogi, są łatwo dostępne dla osób poruszających
się na wózkach inwalidzkich, z rowerami i wózkami dziecięcymi. Są
wyposażone w wydajną klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny,
system informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowy dostęp do
internetu. Posiadają platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom
niepełnosprawnym oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków
dziecięcych i rowerów, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na
pokładzie zapewniają podróżnym między innymi defibrylatory oraz
interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji
awaryjnej. Pięcioczłonowe pojazdy mieszczą 590 osób, w tym 269 na
miejscach siedzących. Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.7Wliczając jednostki dostarczone przez Stadlera w 2008 roku, w parku
taborowym Kolei Mazowieckich jest 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych
typu FLIRT produkcji Stadlera, które są nowoczesną wizytówką
samorządowego przewoźnika kolejowego. Wszystkie pojazdy zostały
wyprodukowane w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. (Kurier Kolejowy), Foto: Zycie Powiatu Wołomińskiego
Komentarze
Prześlij komentarz