Likwidacja kolejowych przewozów promowych PKP Cargo


 Choć kilka lat temu PKP Cargo wskazywało, że przewozy kolejowo-promowe to bardzo perspektywiczny segment rynku, aktualnie spółka nie świadczy już takich usług. Jeden z promów, który był wykorzystywany do transportu wagonów towarowych, został wyłączony z eksploatacji przez swojego armatora. Na razie nie ma konkretnych planów przywrócenia kolejowej żeglugi. Jeszcze niedawno nic nie wskazywało na możliwość likwidacji kolejowych przewozów promowych PKP Cargo na Bałtyku. Największy polski towarowy przewoźnik kolejowy oferował bowiem możliwość realizacji transportów do szwedzkiego Ystad przez wiele lat. Mówił też o istotnych perspektywach rozwojowych.Jak przekonywała spółka w 2016 r., ta nietypowa forma transportu międzynarodowego pozwala na oszczędność czasu poprzez eliminację konieczności przeładunku towarów w portach. Dużą zaletą miała być też łatwość uruchomienia łańcucha logistycznego do Szwecji dla podmiotów prowadzących działalność w zasadzie w dowolnym miejscu Polski. Kompleksowa usługa obejmowała też m.in. załadunek na samochody przy tzw. ostatniej mili czy, w razie potrzeby, składowanie i magazynowanie towarów. PKP Cargo realizowało przewozy kolejowo-promowe z wykorzystaniem dwóch jednostek pływających: MF Kopernik i MF Jan Śniadecki. Pierwszy z promów zabierał na swój pokład m.in. całe składy wypełnione nawozami wyprodukowanymi przez Grupę Azoty. Do Szwecji eksportowane tą drogą były także np. wyroby drewniane. Choć przewoźnik wskazywał wyraźne zalety tego rozwiązania, kilka lat później całkowicie zrezygnował z jego utrzymywania. – Aktualnie nie dzierżawimy żadnego pokładu kolejowego na promie – potwierdziła Dorota Kosowicz, menedżer w Biurze Promocji i Komunikacji PKP Cargo. Nie wskazała ona też jakichkolwiek konkretnych planów wznowienia kolejowej żeglugi po Bałtyku. Nie oznacza to oczywiście, że promy nie wożą już towarów pomiędzy Polską a Szwecją, ale nie zabierają one aktualnie na pokłady wagonów kolejowych. Niedawno swoją służbę zakończył też MF Kopernik. Jednostka zwodowana w 1977 r. była eksploatowana przez Unity Line od 2007 r., gdy została przystosowana do transportu wagonów kolejowych. (Rynek Kolejowy)

Komentarze