PKP Intercity i PESA Bydgoszcz realizują projekty o wartości blisko 3 mld złotych


W ramach strategii „Kolej dużych inwestycji” PKP Intercity zawarło warte miliardy złotych kontrakty z polskimi producentami taboru. Jednym z nich jest PESA Bydgoszcz, z którym narodowy przewoźnik podpisał już umowy o łącznej wartości 2,91 mld złotych. W siedzibie bydgoskiego producenta odbyła się dziś wizyta studyjna, w której udział wzięli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, Maciej Małecki oraz Wiceprezes Zarządu PKP Intercity, Tomasz Gontarz. PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię inwestycyjną, zgodnie z którą do 2030 roku wszystkie składy w parku taborowym przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane. By zrealizować ten cel, spółka podpisała już kilkanaście umów o łącznej wartości 7 miliardów złotych. 2,91 mld zł z tej kwoty to kontrakty, jakie PKP Intercity podpisało z zakładem PESA.W trakcie wizyty studyjnej w bydgoskiej fabryce, zaproszeni przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych i PKP Intercity, mogli zobaczyć stopień zaawansowania realizowanych dla narodowego przewoźnika kontraktów i obejrzeć park maszynowy producenta. Narodowy przewoźnik podpisał w ostatnim czasie wiele umów z bydgoską PESĄ. Pod koniec października ubiegłego roku PKP Intercity zawarło kontrakt na zakup 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Hybrydowe lokomotywy będą pierwszymi tego typu pojazdami w parku taborowym przewoźnika, a wartość zamówienia wynosi 554,6 mln zł brutto. Również w 2022 roku, podczas Targów INNOTRANS, spółki podpisały warty 376 mln zł brutto kontrakt na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A.Przykładem udanej współpracy pomiędzy PKP Intercity a PESĄ jest 14 zmodernizowanych ED74 w zakładach producenta w Mińsku Mazowieckim, których odbiór odbył się w maju bieżącego roku. W unowocześnionych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. To jednak nie wszystkie udogodnienia, jakie czekają na pasażerów w pociągach ED74. W każdym składzie zostały zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego, a pojazdy są również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce jest miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co odczuwalnie poprawia komfort podróży.Zakład PESA w Mińsku Mazowieckim przeprowadzi także kompleksowe przeglądy lokomotyw EP09, które prowadzą pociągi PKP Intercity z prędkością 160 km/h. Podpisana w sierpniu 2022 roku umowa zakłada wykonanie napraw okresowych P4 15 sztuk lokomotyw elektrycznych serii EP09 (zamówienie podstawowe), z opcją napraw okresowych P4 do 7 kolejnych sztuk lokomotyw. Do tej pory zakończyły się przeglądy dwóch lokomotyw. Kolejne będą sukcesywnie oddawane do eksploatacji, a ostatnia lokomotywa wyjedzie z mińskiego zakładu na początku 2025 roku. Kolejną udaną inwestycją był odbiór 125 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20, które przechodziły modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. PESA zakończyła modernizację 6 miesięcy przed wyznaczonym terminem realizacji. Źródło: Kolejowy portal

Komentarze