Renfe uruchomiło pociągi dużych prędkości z Barcelony do Lyonu


Zgodnie z zapowiedziami, hiszpańskie koleje państwowe Renfe uruchomiły w czwartek bezpośrednie połączenie kolejowe kategorii AVE w relacji Barcelona – Lyon. Była to jednocześnie pierwsza chwila, w której hiszpański maszynista pojechał w głąb Francji, poza Perpignan. Jak informują Renfe, w ciągu trzech tygodni sprzedano aż 43 tys. biletów na nowe połączenia do Francji. Renfe rozpoczęły jazdy testowe swoimi pociągami dużych prędkości na francuskiej sieci kolejowej. 16 stycznia miał miejsce pierwszy przejazd testowy, właśnie między Barceloną a Lyonem. W czwartek o 8:22 ze stacji kolejowej Barcelona Sants wyruszył natomiast pierwszy pociąg kategorii AVE do Lyonu z pasażerami. To historyczna chwila dla państwowego przewoźnika, który wprawdzie oferował już w przeszłości połączenia do Francji, jednakże we współpracy z SNCF, francuskimi kolejami państwowymi w ramach spółki joint venture Elipsos. Współpraca ta została jednak jednostronnie zerwana przez SNCF, które od grudnia zeszłego roku same wykonują przewozy z Lyonu do Barcelony. Natomiast tym razem o 9:52 pociąg Renfe opuścił Perpignan z hiszpańskim maszynistą w ramach przewozów komercyjnych, konkurencyjnych wobec oferty SNCF. Na przejazd w pełnej relacji można nabyć bilety nawet za 29 euro.Czas przejazdu z Barcelony do Lyonu wyniesie 5 godzin przy postojach w Gironie, Figueres, Perpignan, Narbonne, Montpellier, Nîmes i Valence. Dla porównania, w tej samej relacji czas przejazdu samochodem po autostradach przy założeniu braku postojów i korków wynosi ok. 7 godzin. Renfe podkreślają w komunikacie prasowym, że ich strategicznym celem jest konkurowanie na rynku francuskim w relacjach krajowych, dlatego na podróże wewnątrz Francji uruchomiona została duża pula biletów promocyjnych za jedyne 9 euro.Jeszcze w lipcu Renfe zamierzają uruchomić kolejne połączenie dużych prędkości do Francji, tym razem w relacji Madryt – Marsylia przez Saragossę, Camp de Tarragona, Barcelonę, Gironę, Figueres, Perpignan, Narbonne, Béziers, Montpellier, Nîmes, Avignon oraz Aix-en-Provence. Hiszpański przewoźnik poinformował, że w ostatnich trzech tygodniach sprzedano aż 43 tys. biletów na nowe połączenia, co wydaje się rewelacyjnym wynikiem, zważywszy na bardzo ograniczoną na obecnym etapie częstotliwość kursowaniPociągi na obydwu relacjach będą kursowały na razie 16 razy w tygodniu i tylko w dni robocze, natomiast od września ich liczba wzrośnie do 28 i wówczas będą uruchamiane również w weekendy. Podczas inauguracji przewozów w Barcelonie stojący na czele Renfe Raül Blanco ocenił, że przewoźnik dokonuje solidnych postępów w rozwoju międzynarodowym. Hiszpański przewoźnik wskazuje także na atrybuty pociągów AVE, wśród których wymienia komfort, punktualność, internet bezprzewodowy wraz z systemem rozrywki pokładowej, dynamiczny system cenowy, czy usługi gastronomiczne. W lipcu przyszłego roku Renfe planują dotrzeć z Barcelony do Paryża. Rozwój Renfe na francuskim rynku napotyka jednak na pewne przeszkody regulacyjne. Choć hiszpański przewoźnik uzyskał certyfikat bezpieczeństwa od Europejskiej Agencji Kolejowej w grudniu 2022, może on realizować działalność operacyjną jedynie od granicy hiszpańsko-francuskiej do Lyonu i Marsylii. Francuskie przepisy umożliwiają bowiem zagranicznym operatorom uzyskiwanie pozwoleń na realizację przewozów tylko na wybranych trasach, a nie na całej sieci kolejowej. Sytuację może jednak zmienić utworzenie przez Renfe spółki zależnej, zarejestrowanej we Francji, nad czym hiszpański przewoźnik obecnie pracuje. (Rynek Kolejowy)

Komentarze