Rośnie ruch na Nowym Jedwabnym szlaku


Ruch pociągów kursujących na Nowym Jedwabnym Szlaku i przekraczających granicę chińsko-kazachską wzrósł w pierwszych pięciu miesiącach tego roku o 14,6 procent, osiągając ogólną liczbę 5 903 pociągów. Do wzrostu przyczyniły się między innymi terminal Alashankou, obsługując 2 714 pociągów, oraz przede wszystkim terminal Khorgos, który obsłużył 3 189 pociągów. Oznacza to wzrost rok do roku odpowiednio o 10,4 i 18,4 procent. Granica chińsko-kazachska w Xinjiang odgrywa znaczącą rolę na Nowym Jedwabnym Szlaku, ponieważ większość towarów transportowanych między Europą a Chinami jest przeładowywana właśnie w tym miejscu. Jak informuje portal RailFreight, najbardziej ruchliwym terminalem transgranicznym w kraju nadal pozostaje terminal Khorgos, który w ubiegłym roku obsłużył ponad 7 000 pociągów China Europe Express. Do wzrostu przyczynił się także terminal Alashankou, obsługując 2 714 pociągów, co oznacza wzrost rok do roku o 10,4 procent. Alashankou, które kiedyś było najbardziej ruchliwym przejściem granicznym, obecnie przechodzi modernizację w celu zwiększenia swojej przepustowości i obsługuje mniejszą liczbę pociągów. Obecnie terminal ma możliwość obsługi 17 pociągów dziennie, a w najlepszym przypadku 21, przy szacowanej zdolności przetwarzania 200 000 TEU rocznie. W wyniku modernizacji w bieżącym roku towar był przekierowywany do przejścia granicznego Khorgos, a konkretnie towar transportowany między Chinami a krajami Azji Środkowej (z wyjątkiem Kazachstanu).Choć ruch pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku wzrósł i pomimo rosnącego wolumenu towarów przekraczających granicę Xinjiang, nie wszystkie pociągi zmierzają w kierunku Europy. Wiele pociągów z Chin kończy swoją podróż w krajach Azji Środkowej. Jak informuje portal RailFreight, Azja Środkowa powoli zmienia swoją rolę na Nowym Jedwabnym Szlaku. Kraje, które dotychczas pełniły funkcję węzłów tranzytowych łączących Chiny i Europę, stają się teraz docelowym miejscem dla kursujących pociągów. Podczas pierwszego Szczytu Chiny-Azja Środkowa w Xi’an, przywódcy zaangażowanych państw mocno opowiedzieli się za wzmacnianiem połączeń między Chinami a krajami Azji Środkowej, a transport kolejowy był jednym z głównych bodźców tego wzmocnienia. Niedługo potem ZTE, drugi co do wielkości dostawca infrastruktury 5G w Chinach po Huawei, wysłał swoją pierwszą partię kontenerów z Xi’an do Taszkentu koleją.
Źródło: Obserwator logistyczny

Komentarze